NAF Motor tetst Skoda Superb 2012
IMPONERER: Både kjørekomforten og plassen er imponerende i Skoda Superb stasjonsvogn. Foto: Tor Magnussen
NAF Motor tester Skoda Superb
GOD FØRERPLASS: Førerplassen i Superb er like god som i VW Passat, Foto: Tor Magnussen
MOTOR-TESTEN: SKODA SUPERB (2012)

Størst når det gjelder

Vi slutter aldri å la oss imponere over plassen og kjørekomforten i Skoda Superb stasjonsvogn.

Del denne artikkelen

Egentlig er Superb bygget på samme plattform som VW Golf. Men det er ikke lett å forstå. Beinplassen i baksetet er mer enn stor nok selv når yngstemann i barneflokken har passert 1,90. Bagasjerommet tar 633 liter når fem seter er i bruk og blir opptil to meter langt når bakseteryggene slås ned. Ønsker du et flatt gulv i lasterommet må riktignok sitteputene bak vippes opp mot forseteryggen og det stjeler 20 centimeter av denne lengden.

For å få denne stasjonsvogna til 300 000 kroner, kan det hende du må prute litt. Med en 105 hesters turbodiesel og Comfort-utstyr, koster den fra 291 200 kroner. I tillegg kommer registreringskostnader. Denne motoren gjør ikke bilen til noen sprinter, men den er seig i draget og fungerer helt greit i daglig bruk. Den femtrinns manuelle girkassen har samme utveksling på høygir som ei sekstrinns girkasse. Vår Greenline-utgave med litt ekstra utstyr for å få ned forbruket, klarer seg med 0,44 liter på mila ifølge fabrikken.

Utrolig plass innvendig
Stor i trange P-hus

Skoda Superb stv. 1,6 TDI Comfort – 2012

Pris testbil:1,6 TDI Comfort Greenline – Kr 291 200,-
Billigste:1,6 TDI Comfort Greenline – Kr 291 200,-
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1598 ccm
Ytelse:05 hk/77 kW v. 4000 omdr.
Moment:250 Nm v. 1500–2500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:190 km/t/ 12,6 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,38 l/mil - 114 gram
Dekk:Continental Viking Contact 5 – 205/55 R16
Lengde cm:484
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1546/563

Førerplassen i Superb er et eksempel til etterfølgelse for andre bilprodusenter. Alle sitter godt, sikten ut er god og instrumenteringen er usedvanlig oversiktlig, samtidig som den er elegant. Bilen er lettkjørt og du finner deg til rette umiddelbart. Superb har det laveste innvendige støynivået av testbilene. Du sitter litt lavere her enn i en del av de andre bilene. I bykjøring og parkering kan bilen føles litt lang. Parkeringssensor er ikke standard på vår bil.

På veien er det ikke lett å kjenne forskjell på en Skoda Superb og en VW Passat. Retningsstabiliteten er god, den er presis og stabil i svingene – også på glatte veier. Den lange akselavstanden gir et positivt bidrag til dette. Bilen er litt fastere i fjæringen enn de andre, men setter du pris på ”å kjøre” en bil, gir den et meget godt kompromiss mellom komfort og veieholdning.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

60,0  (60,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,44 (0,48)**

Aks 0-100 km/t sek.

15,1 (16,6)*

Bagasjerom liter

633 (507)*

*= gjennomsnitt fem konkurrenter. Aksprøvene er kjørt på snø med ABS. ** = fabrikktall