NAF Motor tester Skoda Fabia
KJÆRLIGHET: Damene i testlaget får umilddelbart et kjærlighetsforhold til Skoda Fabia. Ikke uten grunn. Den imponerer på plass, pris og prestasjoner. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Skoda Fabia interiør
BARE FIRE: Fabia er den eldste av de seks bilene, men det merkes ikke når du sitter bak rattet. Bare fire stjerner i EuroNcap trekker imidlertid ned. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: SKODA FABIA (2012)

Et tøft knallkjøp

To damer er med på Motors biltest denne gang. Begge svarer Skoda Fabia når de blir spurt om favorittbilen.

Del denne artikkelen

Til tross for at dette er den eldste bilen i testen – den kom på veien allerede i 2007 – mangler det ikke på superlativer når damene skal beskrive bilen:

– Vi sitter godt, kjørestillingen er fin, kompakt og fin å kjøre med presis styring og girkasse. Den har dessuten god innvendig plass, er høy under taket og oversiktlig. Vi finner oss til rette umiddelbart. Dette er bilen med det største bagasjerommet (315 liter) og den beste beinplassen i baksetet av de seks testbilene. I tillegg ser det ut til at det spesielle «Monte Carlo»-utseendet faller i smak hos mange. Bilen ser rett og slett tøff ut. «Kjærlighet ved første blikk» er et uttrykk damene bruker.

Damenes inntrykk bekreftes i vår kritiske elgtest. Fabia er presis og stabil, går raskt igjennom banen uten noen former for skumle utslag. Esp-systemet slår inn relativt tidlig og mykt for å stabilisere retningen når hjulene slipper taket.

Under panseret sitter det en 1,2 liters bensinmotor på 86 hester. Det spesielle med motoren er at den er direkteinnsprøytet og har en turbo som gir pustehjelp. Resultatet er et drag på lave turtall som minner om en moderne diesel. Dette bidrar til en lettkjørt og faktisk litt sportslig følelse. Sammenliknet med de mest CO2-gjerrige i testen, må den imidlertid gi tapt; Den slipper ut 121 gram per kilometer og har et blandet forbruk på 0,52 liter på mila.

Innvendig plass og kjreegenskaper
Forbruk og fire stjerner i kollisjonstest

Skoda Fabia 1,2 TSI Monte Carlo – 2012

Pris testbil:1,2 TSI Monte Carlo – Kr 202 830,-
Billigste:Kr 158 000,- (1,2 Active – 60 hk bensin).
Motor testbil:Fire syl, direkteinnspr. bensin m/turbo, ccm
Ytelse:86 hk/63 kW v. 4800 omdr.
Moment:160 Nm v. 1500 – 3500 omdr
Toppfart/aks. 0-100 km/t:177 km/t/ 11,7 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,52 l/mil - 121 gram
Dekk:Continental PremiumContact 2 – 205/45 R16
Lengde cm:401
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1116/455

Kanskje en bagatell, men dette er det eneste av bilene som har beskyttelse langs sidene. Det betyr at du kan spare deg for de irriterende parkeringsbulkene som fort koster 10 000 kroner å utbedre.

En pris på 202 830 kroner for vår testbil synes som et meget godt kjøp. I rimeligste utgave med en 60 hesters bensinmotor, koster Fabia bare 158 000 kroner. Et knallkjøp.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70,1  (69,6)

Forbruk landevei l/mil

0,52 (0,47)**

Aks 0-100 km/t sek.

13,0 (13,9)

Bagasjerom liter

315 (291)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. * =diesel. ** = fabrikktall