NAF Motor tester Renault Megane stasjonsvogn
ELEGANT: Nye Renault Mégane stasjonsvogn er elegant og gir en god kjøreopplevelse. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Renault Megane stasjonsvogn interiør
VEIEN: Etter flere års nedtur, har Renault én vei å gå for å vinne tilbake kundenes gunst i Norge. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: RENAULT MÉGANE SPORT TOURER (2011)

Rimelig og stilfull

Renault Mégane Sport Tourer er en rimelig og stilfull bil for den som velger annerledes.

Del denne artikkelen

Nye Mégane stasjonsvogn er den mest spennende nyheten fra den franske fabrikken på lenge. Importøren har i tillegg forstått at norske bilkjøpere er konservative og at konkurransen i klassen er stor. Derfor har de lagt seg på et litt gunstigere prisnivå enn mange konkurrenter.

Hva så med selve bilen? Mégane har den klart største bakseteplassen av de tre bilene, noe som blant annet skyldes en akselavstand på 2,70 meter (Golf 2,58). Dette går litt ut over plassen i bagasjerommet. Totallengden når du slår ned bakseteryggene er litt kortere og for å få et flatt gulv i lasterommet må sitteputa i baksetet vippes opp.

 

INNVENDIG ER DET RENT, meget oversiktlig og uten en overflod av knapper og brytere. Radioen sitter riktignok plassert for lavt, men kan betjenes greit fra rattet. Men vi sliter med lesbarheten på navi-skjermen (ekstrautstyr), som er relativt liten.

Utstyrsnivået virker litt lavere enn i Opel og VW, men så får du da også rimeligste utgave fra 226 900 kroner. Det er mye bil for pengene. Vår testbil har en 110 hesters diesel og automatgir. Med nest høyeste utstyrsnivå starter prisen på 285 400 kroner.

Komfortabel kjøreopplevelse
Utstyret

Renault Mégane Sport Tourer 1,5 dCi aut. – 2011

Pris testbil:1,5 dCi Expression automat– Kr 284 400,–
Billigste:Kr 226 900,– (1,5 dCi – 90 hk diesel)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1461 ccm
Ytelse:110 hk/81 kW v. 4000 omdr.
Moment:240 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:190 km/t/ 12,1 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,44 l/mil – 114 gram
Dekk:Continental VikingContact 5 – 205/55 R16
Lengde cm:456
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1360/482.

MEST IMPONERER FORBRUKET. Vanligvis gir et automatgir betydelig økt forbruk, men Renaults løsning er en manuell girkasse med en elektronisk styrt kløtsj. Den gir minimalt med effekttap og et forbruk på bare 0,44 liter på mila og CO2-utslipp på 114 gram per kilometer på blandet kjøring. At automatgiret skifter tregere enn vi liker, spesielt i bykjøring med mange akselerasjoner, er en annen sak.

Er du på jakt etter spennende og sportslige kjøreegenskaper, er dette neppe førstevalget. På langkjøring er den et trivelig bekjentskap, med et understell som gir et godt kompromiss mellom stabile og presise egenskaper på svingete veier og god komfort rett fram. Det innvendige støynivået er lavt.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

63,5  (63,8)

Forbruk landevei l/mil

0,44 (0,50)**

Aks 0-100 km/t sek.

17,7 ,1 (16,5)*

Bagasjerom liter

486 (495)

Gjennomsnitt tre konkurrenter i parentes. * = aks. kjørt på hardpakket snø med ESP.. **= fabrikktall