NAF Motor tester Peugeot 508 stasjonsvogn
LANGTUR: Elegant og komfortabel. Det er Peugeot 508 i et nøtteskall. Et klart førstevalg på langtur. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor test Peugeot 508 stasjonsvogn interiør
VEIVISER: Interiøret i 508 er lyst, elegant og ikke minst så oversiktlig at det bør være et eksempel for andre. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: PEUGEOT 508 STASJONSVOGN (2011)

Mer enn elegant

Peugeot 508 tar prisen som den mest elegante stasjonsvogna, men det er mer enn eleganse med nye 508.

Del denne artikkelen

Mange husker Peugeot 406, som var blant Norges mest solgte stasjonsvogner på 90-tallet. Da den ble erstattet av ”halvveis-stasjonsvogna” 407 i 2004, mistet Peugeot også mange av sin trofaste kunder. Nå kan de ta seg en tur til nærmest Peugeot-forhandler og prøve nye 508. Det blir garantert en spennende opplevelse, fordi:

Plassen i bilen er meget god. Akselavstanden er økt med ti centimeter sammenliknet med 407, noe som først og fremst gir meget god beinplass i baksetet. Her sitter tre voksne bra. Bagasjerommet er på 560 liter, og med et enkelt håndgrep slår du ned bakseteryggen og får et stort lasterom med flatt gulv.

BILEN IMPONERER MED kjørekomforten. Til tross for at Peugeot har nærmet seg de tyske konkurrentene når det gjelder veiholdning – litt fastere fjæring og mer presis styrefølelse – har man klart å ta vare på mye av den gode komforten som franske biler alltid har vært kjent for. Ikke minst har den det laveste støynivået av de tre bilene vi tester denne gang. Men samtidig klarer bilen vår kritiske unnamanøver med glans.

Setene passer oss godt, instrumentene er usedvanlig lettleste og oversiktlige, og det store panorama glasstaket på 1,6 kvadratmeter gir en luftig kupé. Skal vi på langtur vil 508 være et klart førstevalg.

Kjørekomfort på langtur
Lav hengervekt

Peugeot 508 SW 1,6 HDi – 2011

Pris testbil:508 1,6 HDi Active kr 299 900,–
Billigste:Kr 286 900,– (1,6 HDi Access 112 hk diesel)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1560 ccm
Ytelse:112 hk/82 kW v. 3600 omdr.
Moment:240 Nm v. 1500–3000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:188 km/t/ 11,6 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,47 l/mil – 125 gram
Dekk:Michelin Primacy HP – 215/55 R17
Lengde cm:481
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1500/580.

I vår bil sitter det en 1,6 liters dieselmotor på 112 hester. Høres det litt lite ut? Prøv den og du blir overrasket. Denne motoren har imponerende trekkraft på lave turtall. Den vinner selvfølgelig ikke noen kappkjøring fra 0–100, men gir solid kjørekomfort på landeveien, selv med tre voksne og bagasje. Dessuten har den et lavt forbruk og CO2-utslipp med 0,47 liter på mila og 125 gram CO2 per kilometer på blandet kjøring. Motorens begrensning er først og fremst evnen til å trekke tunge lass. Maks hengevekt er 1400 kilo, mens VW Passat kan trekke henger på 2000 kilo.

Med denne motoren og Active-utstyr koster testbilen vår 299 900 kroner pluss registreringsomkostninger. Med litt mindre utstyr kan du kutte prisen med noen tusenlapper.

EN DIESELHYBRID av 508 kommer neste år. Det vil si at den får et drivverk som kombinerer en 163 hesters diesel som driver forhjulene og en 37 hesters elmotor som driver bakhjulene. Da får du en kombinasjon av mye kraft, firehjulstrekk og et forbruk ned mot 0,38 liter på mila. Hvis du kan vente så lenge.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

67,0  (67,9)

Forbruk landevei l/mil

0,47 (0,49)**

Aks 0-100 km/t sek.

14,1,1 (13,5)

Bagasjerom liter

560 (572)

Gjennomsnitt tre konkurrenter i parentes. **= fabrikktall