NAF Motor tester Peugeot 5008
SUKSESS: Peugeot 5008 har slått an. Mange familier faller for det praktiske interiøret, komforten og den gode prisen. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Peugeot 5008 interiør
VANLIG: Interiøret i Peugeot 5008 er mer tradisjonelt enn i søstermodellen Citroën C4 Grand Picasso. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Peugeot 5008 bagasjerom
MYE PLASS: Plassen i bagasjerommet er svært god når bare fem seter er i bruk. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: PEUGEOT 5008 (2010)

Fransk og tradisjonell

PEUGEOT 5008 er tvilling til Citroën C4 Grand Picasso. Den er like praktisk og komfortabel, men mer ordinær i interiøret.

Del denne artikkelen

Mens Citroën tiltrekker kjøpere som ønsker seg en bil som er litt annerledes, vil de fleste kunne trives i 5008. Vi sitter godt i setene og instrumentene er av det tradisjonelle slaget. Det er lett å få oversikten. Ikke minst er den gjennomsiktige skjermen rett foran deg med viktig informasjon om blant annet bilens hastighet, veldig fin. Men fra førerplassen ser du ikke panseret på bilen og det er litt uvant. Da er det nyttig med sensorer i støtfangeren som gir beskjed når du nærmer deg en hindring. Girspaken, som sitter oppe på midtkonsollen, er lett å betjene. Bilen mangler rom til småting.

Kjørefølelsen i Peugeot 5008 er litt ”fransk”. Den er relativt myk i understellet og gir mye komfort på dårlige veier. På den andre siden blir den ikke riktig så stabil i kritiske manøvrer som Touran og S-Max. Støynivået i kupeen er blant de laveste.

God komfort, god pris
Utsikt fra førerplassen

Peigeot 5008 1,6 Premium Pack HDi – 2010

Pris testbil:1,6 Premium Pack HDi – Kr 360 900,–
Billigste:Kr 301 900,– (1,6 Premium – 129 hk bensin).
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1560 ccm
Ytelse:109 hk/80 kW v. 4000 omdr.
Moment:40 Nm v. 17500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:163 km/t/ 12,3 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,55 l/mil - 145 gram
Dekk:Michelin Primacy HP – 215/50 R17.
Lengde cm:452
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1275/410

Bilens sterkeste side er plassen. I baksetet trives barna veldig godt. De sitter høyt, har fin utsikt og er begeistret for det store glasstaket som gir mye lys. Glasstaket, navigasjon og mye annet utstyr er standard. De små bordene på forseteryggene er også praktisk for ungene. Selv med de tre separate baksetene i fremre stilling er beinplassen god – og bagasjeplassen blir meget stor.

Motoren, en 109 hester turbodiesel på 1,6 liter, er kanskje den som overrasker mest. Noen større motor trenger du ikke i denne bilen.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

67,0  (68,5)

Forbruk landevei l/mil

0,55 (0,54)**

Aks 0-100 km/t sek.

15,6 (14,2)*

Bagasjerom liter

679 (655)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. **= fabrikktall