NAF Motor tester Peugeot 308
KOMFORT: Peugeot 308 byr på mye kjørekomfort og god plass, men byr ikke på utpreget ”kjøreglede”. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Peugeot 308 interiør
LITE RATT: Meningen er at du skal se instrumentene over det lile rattet, men det funker ikke for alle. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: PEUGEOT 308 (2011)

Ny versjon, gammel pris

Peugeot 308 har vært med oss i mange år allerede. Nå har den fått en god ansiktsløftning, og prisen er fortsatt lav.

Del denne artikkelen

Bilen satte ny standard for plass da den kom i 2007. Og fortsatt er den blant de største i klassen. Når du sitter bak rattet føles den rommelig og oversiktlig, ikke minst på grunn av de store vinduene.

Instrumentene, bortsett fra det utydelige røde digitale displayet, er gode og lettleste. De utvendige speilene er flyttet bakover, slik at sikten på skrå ut forover blir utmerket.

Den har fin plass til tre vokse i baksetet, med god beinplass og bra bredde. Bagasjerommet er omtrent like stort som i VW Golf. Minus får den for at sitteputa i baksetet må vippes opp for å få et tilnærmet flatt lastegulv når bakseteryggene slås ned. Det igjen betyr kortere lastelengde.

PRISEN ER KANSKJE det beste argumentet for å kjøpe Peugeot 308. Da vi testet bilen første gang tidlig i 2008, kostet den 262 900 kroner med 109 hesters turbodiesel. Bilen vi kjører nå er også en 1,6 liters diesel, riktignok bare 92 hester, men prisen er 235 800 kroner. Den betydelige prisnedgangen skyldes ikke minst at engangsavgiften på biler med lavt CO2-utslipp er blitt lavere. Med et forbruk på 0,42 liter på mila og et utslipp på 110 gram CO2 per kilometer, hører 308 til denne kategorien.

Kjørekomfort, plass og pris
Dårlige displayer, lange girbevegeklser

Peugeot 308 1,6 HDi Active – 2011

Pris testbil:1,6 HDi Active – Kr 235 800,-
Billigste:Kr 212 000,- (1,6 Enjoy – 115 hk bensin).
Motor testbil:Fire syl, turbodiesel, commonrail, 1560 ccm
Ytelse:92 hk/68 kW v. 3600 omdr.
Moment:230 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:179 km/t - 13,4 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,42 l/mil - 110 gram
Dekk:Michelin Energy – 205/55 R16
Lengde cm:428
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1275/525

Med testens minste motor blir dette også den tregeste bilen. Men på landeveien føles ikke dette som noe problem. 

På veien oppviser 308 et god porsjon fransk komfort. Fjæringen er myk og støynivået er blant de lavere. Den gir nesten en litt storbilfølelse. Et minus er den relativt tunge styringen, lange girføringen og lange kløtsjvandringen.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

65,0  (65,3)

Forbruk landevei l/mil

0,42 (0,44)*

Aks 0-100 km/t sek.

14,6 (12,8)

Bagasjerom liter

348 (353)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. * =diesel.