NAF Motor tester Peugeot 208
MINDRE: Med et mer kompakt og stilig utseende, kutt i forbruk og utslipp, skal nye Peugeot 208 bli like populær som forgjengere som 205 og 206. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Peugeot 208
NYE INNVENDIG: Det lille rattet og plasseringen av instrumentene over rattet gir god oversikt, men faller ikke i smak hos alle. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: PEUGEOT 208

Franske følelser

Peugeot 208 opprettholder den gode, franske tradisjonen: Mer komfort enn kompakte kjøreegenskaper, stilig utseende og et interiør ulikt de fleste.

Del denne artikkelen

Mens bilprodusenter flest bygger stadig større biler, går Peugeot andre veien: Nye 208 er mindre, lettere og billigere enn forgjengeren 207. Årsaken er selvfølgelig at 207 ikke har solgt så godt som ønsket. Den ble rett og slett for stor og dyr.

Prisen på de rimeligste utgavene er kuttet med 20 000-30 000 kroner sammenliknet med dagens 207. Det betyr at vår testbil, med en supergjerrig, men overraskende sterk 1,4 liters dieselmotor på 68 hester, koster 188 900 kroner.

Forbruket oppgis til 0,38 liter på mila på blandet kjøring og CO2-utslippet til bare 98 gram per kilometer. At ingeniørene har klart å kutte vekten på bilen med 170 kilo sammenliknet med forgjengeren er selvfølgelig en medvirkende årsak til dette resultatet. Men også lettrullende dekk og stopp/start anlegg må til for å oppnå et så lavt forbruk.

Dette er den tregeste av de seks testbilene i akselerasjon.

At nye 208 er sju centimeter kortere, merker vi ikke så mye til. Plassen i baksetet er brukbar for to voksne av normal størrelse – litt lav takhøyde dersom du er over middels høy. To barnester går fint bak. Bagasjerommet på 285 liter er faktisk litt større enn i 207 og på gjennomsnittet av de seks testbilene.

Komfort og forbruk
Innvendig plass, akselerasjon

Peugeot 208 1,4 HDi Active– 2012

Pris testbil:1,4 HDi Active – Kr 188 900,-
Billigste:Kr 161 900,- (1,0 Access – 68 hk bensin)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1398 ccm
Ytelse:68 hk/50 kW v. 4000 omdr.
Moment:160 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:163 km/t - 13,5 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,38 l/mil - 98 gram
Dekk:Bridgestone Ecopia – 185/65 R15
Lengde cm:396
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1125/455

Men det mest slående inntrykket er utseendet. Et mer kompakt og spennende design vil tiltale mange. Innvendig har Peugeot også tatt nye grep. 208 har et uvanlig lite ratt, og instrumentene er plassert slik at du ser dem over rattet, ikke gjennom rattet som vanlig. Dermed blir de lettere å lese og de føles helt naturlig når du kjører bilen. Men dette faller ikke i smak hos alle på testlaget.

Peugeot har tradisjonelt mange kvinnelige kjøpere, men våre to finner seg ikke til rette umiddelbart. Begrunnelsen er at gir- og rattbevegelsene ikke er like presise og at sidestøtten i setene er for dårlig.

Komforten ellers er bra. Støynivået innvendig er lavt, fjæringen mykere enn på flere av de andre bilene. Den er lett å parkere siden oversikten rundt det hele er god og styringen superlett i lave hastigheter. For noen ekstra tusenlapper kan du forresten få et system som lukeparkerer bilen for deg.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,4  (69,6)

Forbruk landevei l/mil

0,38 (0,47)*

Aks 0-100 km/t sek.

15,7 (13,9)

Bagasjerom liter

285 (291)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. * =diesel.