Magasinet Motor test Peugeot 2008
VOKSEN 208: 2008 bygger på teknikken fra lille 208, men har mer kjørekomfort og praktisk innhold å by på. Foto: Rune Korsvoll
Magasinet Motor test av Peugeot 2008
SITTER GODT: Vi sitter godt i bilen og bilen sitter godt på veien. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: PEUGEOT 2008

Barsk franskmann kan bli stjerne

Den er barsk som en firehjulstrekker, men rimelig og komfortabel. Nye 2008 har alt som skal til for å bli Peugeots nye stjerne i Norge.

Del denne artikkelen

Det er lenge siden vi har sett Peugeot i så god form som dette. 2008, som kommer i butikken i disse dager, er bygget på teknikken fra lille 208. Bortsett fra det litt merkelige påfunnet med det lille rattet og de små instrumentene plassert i overkant, er det vanskelig å finne store likheter.

Vi sitter bedre i 2008 enn i noen annen Peugeot vi kan huske. Instrumentene er oversiktlige, de store knappene enkle å betjene og en stor skjerm gir blant annet informasjon når du rygger. Menyen for å betjene navigasjon, radio etc. er enkel. Den har den laveste døråpningen og en ganske høy dørterskel som hindrer innstigningen noe. Vel på plass bak rattet, er oversikten god. Plassen i bagasjerommet på 350 liter er midt på treet, men bra sammenliknet med lillebror 208.

En tresylindret bensinmotor på 82 hester sørger for framdriften. Den er i minste laget for bilen. Akselerasjonen både fra 0–100 og i forbikjøringer, blir ganske treg. Den gir dessuten fra seg en del lyd under akselerasjon. En litt større motor, kanskje en 93 hesters turbodiesel, passer sannsynligvis bedre.

Rimelig og komfortabel. Gode seter
Litt liten motor, liten døråpning

1,2 VTi Allure

Pris testbil:1,2 VTi Allure – Kr 246 300,- inkl. leveringskostn.
Billigste:Kr 192 000,- (1,2 Access – 82 hk bensin).
Motor testbil:Tre syl. rekke, bensin m/turbo,
Ytelse: 82 hk/60 kW v. 5750 omdr.
Moment:118 Nm v. 2750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:169 km/t /13,5 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,49 l/mil - 114 gram
Dekk:Goodyear Efficient Grip – 195/60 R16
Lengde cm:416
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1120/462

Men når det er sagt; På landeveien gir 2008 en god opplevelse. Understellet er presist, styringen direkte, fjæringen god og den innvendige støyen i jevn hastighet ikke sjenerende. Dette er en av de mest komfortable bilene i testen. I vår kritiske unnamanøver går 2008 udramatisk igjennom.

Bakkeklaringen på 15,5 centimeter og derfor ser den ut som en firehjulstrekker. Den bare leveres med forhjulstrekk Bakkeklaringen gjør at bilen godt tåler en tur på litt dårligere veier. En såkalt ”grip control”, hvor du stiller inn bilens elektroniske systemer etter hva slags underlag du kjører på, skal gi bedre framkommelighet enn andre tohjulstrekkere.

Vår testbil koster 246 300 kroner, pluss registreringskostnader. Da er blant annet et panorama glasstak, navigasjon og parkeringsassistent, men ikke automatgir, inkludert i prisen. Billigste utgave med automatgir, koster 215 000 kroner.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70,0  (69,3)*

Forbruk landevei l/mil

0,49 (0,53)*

Aks 0-100 km/t sek.

16,1 (13,5)*

Bagasjerom liter

350 (384)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter