


Større og stiligere fra Opel
OPEL ZAFIRA vakte oppsikt da den kom i 1999.Tredje generasjon er større, stiligere og enda mer praktisk.
Hadde det vært et verdensmesterskap i antall små oppbevaringsrom i en bil, hadde Zafira Tourer vært en klar vinner med over 30 smårom. Men det skal mer til for at kundene skal bli fornøyde i dag. Motors AutoIndex, som avslører eiernes syn på bilene og forhandlerne, er nedslående lesning for Opel. En trøst er at de oppfatter servicen hos forhandlerne som god.
Utseendet er viktig, og nye Zafira er blitt mer elegant både utvendig og innvendig. Men for de fleste som kjøper en slik bil, er det praktiske innholdet av størst betydning. Her er det også forbedringer. Bilen er lengre og bredere, noe som gir større innvendig plass, ikke minst i bagasjerommet. Dette er den største av de tre testbilene, med et bagasjerom fra 650 til 1860 liter, alt etter hvor mange seter som er i bruk. Det betyr også at den har det største bagasjerommet når alle sju seter er i bruk.
Opel Zafira Tourer 2,0 CDTi – 2012
Pris testbil: | 2,0 CDTi Cosmo kr 359 900,– |
---|---|
Billigste: | Kr 329 900,– (2,0 CDTi Enjoy–110 hk diesel) |
Motor testbil: | Firesyl. rekke, turbodiesel, alum. topp, 1956 ccm |
Ytelse: | 10 hk/ 81 kW v. 4000 omdr. |
Moment: | 260 Nm v. 1750–2500 omdr. |
Toppfart/aks. 0-100 km/t: | 183 km/t/ 12,5 sekunder |
Forbruk/CO2 blandet: | 0,53 l/mil - 138 gram |
Dekk: | Bridgestone Potenza –235/45 R18 |
Lengde cm: | 466 |
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: | 1733/682 |
SJU SETER ER fortsatt standard, men de to bakerste feller du ned i gulvet med et enkelt håndgrep når de ikke er i bruk. I andre seterad har du nå tre gode, separate stoler, som kan skyves fram og tilbake etter hvor stort behov for bagasjeplass du har. En ny måte å vippe fram de ytterste setene på gjør innstigningen til de to bakerste setene enklere enn tidligere. Trenger du et stort lasterom med flatt gulv, felles alle setene ned med ett enkelt håndgrep. Velger du å kjøpe bilen som femseter, får du 3000 kroner i avslag på prisen.
Rimeligste utgave av Zafira koster nå 329 000 kroner pluss registreringskostnader. Da sitter det en 110 hesters turbodiesel under panseret. I vår testbil sitter den samme motoren, men med Cosmo-utstyr må du plusse 30 000 kroner på prisen. I tillegg har bilen sportsseter, lyspakke med svingbare xenonlys (det nyttigste ekstrautstyret), 18 tommers hjul, parkeringssensor, stor fargeskjerm for navigasjon og ekstra god radio. Dermed står det plutselig 413 000 kroner på prislappen.
Bak rattet får vi en ganske komfortabel storbilfølelse. Fjæringen er komfortabel og ganske myk. I vår kritiske elgtest krenger den litt mer enn de andre, men er stabil og har ganske skarp” styring.
VÅRE MÅLINGER
Støy v/90 km/t dBA
69,0 (68,5)*
Forbruk landevei l/mil
0,52 (0,55)**
Aks 0-100 km/t sek.
14,1 (14,4)*
Bagasjerom liter
650 (542)*
*= gjennomsnitt tre konkurrenter. ** = fabrikktall