NAF Motor tester Opel Zafira
ELEGANT: Nye Opel Zafira er blitt mer elegant og er den største av de tre testbilene. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Opel Zafira
KOMFORT: Bak rattet får vi en god følelse av storbilkomfort. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Opel Zafira bagasjejrom
STØRST: Zafira har størst innvendig plass, med bagasjerom som rommer opptil 1860 liter når du bare har to seter i bruk. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: OPEL ZAFIRA (2012)

Større og stiligere fra Opel

OPEL ZAFIRA vakte oppsikt da den kom i 1999.Tredje generasjon er større, stiligere og enda mer praktisk.

Del denne artikkelen

Hadde det vært et verdensmesterskap i antall små oppbevaringsrom i en bil, hadde Zafira Tourer vært en klar vinner med over 30 smårom. Men det skal mer til for at kundene skal bli fornøyde i dag. Motors AutoIndex, som avslører eiernes syn på bilene og forhandlerne, er nedslående lesning for Opel. En trøst er at de oppfatter servicen hos forhandlerne som god.

Utseendet er viktig, og nye Zafira er blitt mer elegant både utvendig og innvendig. Men for de fleste som kjøper en slik bil, er det praktiske innholdet av størst betydning. Her er det også forbedringer. Bilen er lengre og bredere, noe som gir større innvendig plass, ikke minst i bagasjerommet. Dette er den største av de tre testbilene, med et bagasjerom fra 650 til 1860 liter, alt etter hvor mange seter som er i bruk. Det betyr også at den har det største bagasjerommet når alle sju seter er i bruk.

Stort bagasjerom, sju seter
Kundetilfredsheten

Opel Zafira Tourer 2,0 CDTi – 2012

Pris testbil:2,0 CDTi Cosmo kr 359 900,–
Billigste:Kr 329 900,– (2,0 CDTi Enjoy–110 hk diesel)
Motor testbil:Firesyl. rekke, turbodiesel, alum. topp, 1956 ccm
Ytelse:10 hk/ 81 kW v. 4000 omdr.
Moment:260 Nm v. 1750–2500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:183 km/t/ 12,5 sekunder
Forbruk/CO2 blandet:0,53 l/mil - 138 gram
Dekk:Bridgestone Potenza –235/45 R18
Lengde cm:466
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1733/682

SJU SETER ER fortsatt standard, men de to bakerste feller du ned i gulvet med et enkelt håndgrep når de ikke er i bruk. I andre seterad har du nå tre gode, separate stoler, som kan skyves fram og tilbake etter hvor stort behov for bagasjeplass du har. En ny måte å vippe fram de ytterste setene på gjør innstigningen til de to bakerste setene enklere enn tidligere. Trenger du et stort lasterom med flatt gulv, felles alle setene ned med ett enkelt håndgrep. Velger du å kjøpe bilen som femseter, får du 3000 kroner i avslag på prisen.

Rimeligste utgave av Zafira koster nå 329 000 kroner pluss registreringskostnader. Da sitter det en 110 hesters turbodiesel under panseret. I vår testbil sitter den samme motoren, men med Cosmo-utstyr må du plusse 30 000 kroner på prisen. I tillegg har bilen sportsseter, lyspakke med svingbare xenonlys (det nyttigste ekstrautstyret), 18 tommers hjul, parkeringssensor, stor fargeskjerm for navigasjon og ekstra god radio. Dermed står det plutselig 413 000 kroner på prislappen.

Bak rattet får vi en ganske komfortabel storbilfølelse. Fjæringen er komfortabel og ganske myk. I vår kritiske elgtest krenger den litt mer enn de andre, men er stabil og har ganske skarp” styring.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,0  (68,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,52 (0,55)**

Aks 0-100 km/t sek.

14,1 (14,4)*

Bagasjerom liter

650 (542)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter. ** = fabrikktall