NAF Motor tester Opel Zafira 2010
VISTE VEI: Opel Zafira var den første, moderne flerbruksbilen. Tredje generasjon kommer på veien neste år. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Opel Zafira interiør
RIMELIG: Zafira er den billigste sjuseteren i testen, men Opel-eierne er blant de minst fornøyde med bilholdet sitt. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Opel Zafira bagasje
FØRST: Opel Zafira var den første flerbruksbilen med svært praktisk innredning. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: OPEL ZAFIRA (2010)

Gammelmodig prisbombe

OPEL ZAFIRA kom i 1998 med seteløsninger som satte konkurrentene i skyggen. Nå er den eldst og bærer preg av det.

Del denne artikkelen

Seteløsningene bidrar fortsatt til at Zafira er et praktisk alternativ blant sjuseterne. Plassen i de to bakerste setene er best av alle. Dessuten får du et 1,86 meter langt lasterom med flatt gulv når alle setene er nedfelt.

Zafira er dessuten den billigste sjuseteren du kan kjøpe for øyeblikket med pris fra 289 000 kroner. Vår dieselutgave på 110 hester med miljøvennlig ecoFlex-teknologi og en meget god Premium utstyrspakke, koster 339 400 kroner.

Motoren er ikke like sterk på lave turtall som det vi er vant med på moderne diesel. Maksimalt dreiemoment kommer først ved 2300 omdreininger, mens motoren i VW Touran gir maks allerede ved 1500 omdreininger. Dette gir oss følelsen av at Zafira nå er klar for fornyelse. Men den presterer et forbruk på blandet kjøring på gjerrige 0,53 liter på mila med et CO2-utslipp på bare 139. Dermed et den en av de mest økonomiske av testbilene.

Rimelig og praktisk
Harde seter, kraftige A-stolper

Opel Zafira 1,7 CDTi ecoFlex – 2010

Pris testbil:1,7 CDTi ecoFlex Cosmo – Kr 339 400,–
Billigste:Kr 288 900,– (1,6 Enjoy – 115 hk bensin).
Motor testbil:Fire syl, turbodiesel, commonrail, 1686 ccm
Ytelse:10 hk/81 kW v. 3800 omdr.
Moment:260 Nm v. 2300 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:179 km/t/ 13,4
Forbruk/CO2 blandet:0,53 l/mil - 139 gram
Dekk:Continental SportContact 3 – 225/45 R18.
Lengde cm:447
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1600/575

Også bak rattet at vi får en litt gammelmodig følelse. Setene kjennes litt for harde og den meget kraftige A-stolpen stjeler mye av sikten på skrå framover. Det kan være farlig i rundkjøringer og ved fotgjengerfelt. Foran er det få plasser å legge fra seg småting. Bilen er også litt tung på rattet, spesielt i bykjøring. På landeveien er Zafira ganske presis og stabil og den oppfører seg fint i vår kritiske unnamanøver.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,0  (68,5)

Forbruk landevei l/mil

0,53 (0,54)**

Aks 0-100 km/t sek.

14,7 ,1 (14,2)

Bagasjerom liter

645 (655)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. **= fabrikktall