NAF Motor tester Opel Astra stasjonsvogn
MYE FOR PENGENE: Opel Astra Sports Tourer overrasker med mye plass til en billig penge. Du får en meget godt utstyrt bil til under 300 000 kroner. Foto: Tor Magnussen
NAF Motor tester Opel Astra stasjonsvogn interiør
KJØRER GODT: Opel Astra oppfører seg fint på glatte vinterveier. Foto: Tor Magnussen
MOTOR-TESTEN: OPEL ASTRA STASJONSVOGN (2012)

Mye for pengene

Opel Astra er i utgangspunktet en bil i Golf-klassen, men stasjonsvogn-utgaven rommer fint en familie.

Del denne artikkelen

Opel Astra Sports Tourer er 4,70 meter langt. Til sammenlikning er en VW Passat stasjonsvogn 4,77 meter lang. Billigste utgave av Astra Sports Tourer koster 236 900 kroner pluss omkostninger, med en 95 hesters dieselmotor. Dette er den rimeligste av de seks bilene vi tester og uten tvil «mye bil for pengene».

Vår testbil med Enjoy-utstyrspakke pluss ekstrautstyr som xenon hovedlys som lyser rundt svingene, parkeringssensor foran og bak, bakkestartassistent, blåtann mobiltelefonsystem og så videre, koster 288 700 kroner.

Du har ikke den høye sittestillingen som i en del av de andre bilene, men bortsett fra det er den praktisk. Bagasjerommet er på hele 500 liter med fem seter i bruk og kan bli opptil 1,80 meter langt når bakseteryggene felles ned. Dette gjør du for øvrig meget enkelt med en knapp rett innenfor bakluken. Alle testerne er meget overrasket over hva bilen har av plass. I baksetet sitter tre voksne ok, men den er litt smalere over skuldrene enn de beste. Tre barnestoler går ikke.

Overraskende mye plass
Høy girutveksling

Opel Astra Sports Tourer 1,7 CDTi – 2012

Pris testbil:1,7 CDTi Enjoy – Kr 288 700,-
Billigste:Fra kr 236 900,- (1,3 CDTi Enjoy – 95 hk)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1686 ccm
Ytelse:110 hk/81 kW v. 3800 omdr.
Moment:260 Nm v. 1700–2550 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:180/13,0
Forbruk/CO2 blandet:0,39 l/mil - 119 gram
Dekk:Continental Viking Contact 5 – 215/55 R17
Lengde cm:470
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1503/602

Førerplassen får også mye skryt. Setene er gode og passer de fleste. Interiøret er oversiktlig og de digitale displayene med røde tall har såpass stor skrift at de likevel er lesbare. Litt kraftige a-stolper tar bort noe av sikten.

På veien er Astra komfortabel og støyen i kupeen er lav. Retningsstabiliteten er god på dårlige veier og Astra føles trygg på svingete og snødekte veier. Bilen vår har en 110 hester turbodiesel som trekker godt på lave turtall. Den sekstrinns manuelle girkassen har relativt høy utveksling, noe som gjør at det blir en del kjøring på femte også på landeveien.

Et forbruk ned mot 0,45 liter på mila på blandet kjøring er det fabrikken lover at bilen skal klare.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,0  (60,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,21 (0,48)**

Aks 0-100 km/t sek.

11,8 (16,6)*

Bagasjerom liter

443 (507)*

*= gjennomsnitt fem konkurrenter. Aksprøvene er kjørt på snø med ABS. ** = fabrikktall