

Elektrisk moro
Opel Ampera imponerer oss med 56,5 kilometer på strøm før bensinmotoren starter og hjelper oss videre.
Opel Ampera ble kåret til Årets Bil i Europa i mars i år, men i Norge har den fått en treg start. På grunn av diverse tekniske oppgraderinger har produksjonen blitt forsinket og den første båten med biler fra USA klappet ikke til kai før i slutten av september. Det betyr at to -tre hundre kunder har måttet vente litt ekstra på bilene sine.
Men så vidt vi kan skjønne, har de ventet på noe godt.
Opel Ampera og søstermodellen Chevrolet Volt, har en ny type drivverk: Bilen drives av en elektrisk motor på 150 hester, som får strøm fra ei T-formet batteripakke på 16 kW, bygget inn i bilens bunnplate. Du lader batteriene fulle fra kontakten hjemme på tre-fire timer og da sier fabrikken at du skal kunne kjøre rundt 60 kilometer på bare strøm. Når batteriene nærmer seg tomme starter bensinmotoren på 86 hester og begynner å produsere strøm.
Dette stemmer overraskende bra.
Vi kjørte på strøm i 56,6 kilometer i by og på landevei med bruk av varmeapparat, radio etc. Med rekkeviddeforlengeren, som Opel kaller bensinmotoren, kan du kjøre rundt 550 kilometer før du må lade eller fylle tanken. Batteriene lades også når du bremser. For mange pendlere betyr det at de kan kjøre elektrisk det meste av uka og deretter ta den samme bilen til hytta på fjellet.
Men til tross for den elektriske kjørelengden får du ikke kjøre Ampera i kollektivfeltet, slik som rene elbiler. Du kan imidlertid parkere og lade på kommunale elbilplasser.
Prisen er nok det som kommer til å hindre Ampera i å bli en storselger. Rimeligste utgave koster 369 900 kroner, pluss vinterhjul og registreringskostnader. Størrelsen er som en Ford Focus, men den er bare registrert for fire, er litt trang for barneseter bak, har et bagasjerom på bare 300 liter, en nyttelast på bare 268 kilo og kan ikke trekke tilhenger. Det betyr at Ampera er relativt dyr og har noen praktiske begrensninger.
Det er riktignok billig å «tanke» strøm sammenliknet med bensin, men likevel skal du kjøre langt på strøm hver dag for å spare inn det du betaler ekstra sammenliknet med en Focus. Ifølge EU-normen skal Ampera bruke bare 0,12 liter og slippe ut 27 gram CO2 på mila når kjøringen også innbefatter bruk av strøm fra batteriene. Dette har vi ikke testet.
Ampera Cosmo 2012
Pris testbil: | Cosmo m/ekstrautstyr kr 407 100,- |
---|---|
Billigste: | Kr 369 900,- (Enjoy – 150 hk el/bensin) |
Motor testbil: | Elmotor + 16 kWh batteri. Firesyl. 1,4 liter bensinmotor |
Ytelse: | Elmotor: 150 hk/ 111 kW. Bensinmotor 86 hk/63 kW v 4800 omdr |
Moment: | 126 Nm v. 4250 omdr. |
Toppfart/aks. 0-100 km/t: | 161 km/t/ 9,0 sek. |
Forbruk/CO2 blandet: | 0,12 l/mil - 27 gram |
Dekk: | Michelin Energy Saver – 215/55 R17 |
Lengde cm: | 441 |
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: | 1732/268 |
Men ser vi bort ifra det økonomiske er Ampera en spennende bil å kjøre. Ikke minst er dette den klart raskeste bilen i testen med 9,8 sekunder fra 0–100 km/t i vår måling. Også i forbikjøringer er den raskere enn de fleste andre biler. Årsaken er at elmotoren har et dreiemoment på 370 newtonmeter og girskiftet er trinnløst. Det er bare å tråkke til, så ordner teknikken resten. Dette gjør også bilen usedvanlig lettkjørt på landeveien.
I kritiske manøvrer, derimot, føles bilen tung (1732 kilo), understyrt og stuper over forhjulene.
Vi sitter godt i Ampera, men oversikten bakover er dårlig. Instrumenteringen har litt tivolipreg og du må bruke tid på å lære deg alle knapper og symboler. Men det er kanskje slik en bil med framtidsrettet teknologi skal se ut.
VÅRE MÅLINGER
Støy v/90 km/t dBA
67,0 (68.7)*
Forbruk landevei l/mil
0,17 (0,29)**
Aks 0-100 km/t sek.
9,8 (11,1)*
Bagasjerom liter
300 (369)*
*= gjennomsnitt tre konkurrenter ** = fabrikktall