NAF Motor tester Opel Ampera
TREG START: Det har tatt lang tid å få de første bilene fra USA til Norge, men i slutten av september kom den første båtlasten med Opel Ampera. Bilen vil utvilsomt vekke oppsikt når den nå ruller ut på norske veier. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Opel Ampera interiør
TIVOLI: I Ampera sitter vi godt og den er usedvanlig lettkjørt og støysvak på landeveien. Men i likhet med drivverket er instrumenteringen framtidsrettet og krever tilvenning. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: OPEL AMPERA (2012)

Elektrisk moro

Opel Ampera imponerer oss med 56,5 kilometer på strøm før bensinmotoren starter og hjelper oss videre.

Del denne artikkelen

Opel Ampera ble kåret til Årets Bil i Europa i mars i år, men i Norge har den fått en treg start. På grunn av diverse tekniske oppgraderinger har produksjonen blitt forsinket og den første båten med biler fra USA klappet ikke til kai før i slutten av september. Det betyr at to -tre hundre kunder har måttet vente litt ekstra på bilene sine.

Men så vidt vi kan skjønne, har de ventet på noe godt.

Opel Ampera og søstermodellen Chevrolet Volt, har en ny type drivverk: Bilen drives av en elektrisk motor på 150 hester, som får strøm fra ei T-formet batteripakke på 16 kW, bygget inn i bilens bunnplate. Du lader batteriene fulle fra kontakten hjemme på tre-fire timer og da sier fabrikken at du skal kunne kjøre rundt 60 kilometer på bare strøm. Når batteriene nærmer seg tomme starter bensinmotoren på 86 hester og begynner å produsere strøm.

Dette stemmer overraskende bra.

Vi kjørte på strøm i 56,6 kilometer i by og på landevei med bruk av varmeapparat, radio etc. Med rekkeviddeforlengeren, som Opel kaller bensinmotoren, kan du kjøre rundt 550 kilometer før du må lade eller fylle tanken. Batteriene lades også når du bremser. For mange pendlere betyr det at de kan kjøre elektrisk det meste av uka og deretter ta den samme bilen til hytta på fjellet.

Men til tross for den elektriske kjørelengden får du ikke kjøre Ampera i kollektivfeltet, slik som rene elbiler. Du kan imidlertid parkere og lade på kommunale elbilplasser.

Prisen er nok det som kommer til å hindre Ampera i å bli en storselger. Rimeligste utgave koster 369 900 kroner, pluss vinterhjul og registreringskostnader. Størrelsen er som en Ford Focus, men den er bare registrert for fire, er litt trang for barneseter bak, har et bagasjerom på bare 300 liter, en nyttelast på bare 268 kilo og kan ikke trekke tilhenger. Det betyr at Ampera er relativt dyr og har noen praktiske begrensninger.

Det er riktignok billig å «tanke» strøm sammenliknet med bensin, men likevel skal du kjøre langt på strøm hver dag for å spare inn det du betaler ekstra sammenliknet med en Focus. Ifølge EU-normen skal Ampera bruke bare 0,12 liter og slippe ut 27 gram CO2 på mila når kjøringen også innbefatter bruk av strøm fra batteriene. Dette har vi ikke testet.

Lettkjørt og støysvak med mulighet for fem mil på strøm
Instrumentering krever tilvenning. Lav nyttelast

Ampera Cosmo 2012

Pris testbil:Cosmo m/ekstrautstyr kr 407 100,-
Billigste:Kr 369 900,- (Enjoy – 150 hk el/bensin)
Motor testbil:Elmotor + 16 kWh batteri. Firesyl. 1,4 liter bensinmotor
Ytelse:Elmotor: 150 hk/ 111 kW. Bensinmotor 86 hk/63 kW v 4800 omdr
Moment:126 Nm v. 4250 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:161 km/t/ 9,0 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,12 l/mil - 27 gram
Dekk:Michelin Energy Saver – 215/55 R17
Lengde cm:441
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1732/268

Men ser vi bort ifra det økonomiske er Ampera en spennende bil å kjøre. Ikke minst er dette den klart raskeste bilen i testen med 9,8 sekunder fra 0–100 km/t i vår måling. Også i forbikjøringer er den raskere enn de fleste andre biler. Årsaken er at elmotoren har et dreiemoment på 370 newtonmeter og girskiftet er trinnløst. Det er bare å tråkke til, så ordner teknikken resten. Dette gjør også bilen usedvanlig lettkjørt på landeveien.

I kritiske manøvrer, derimot, føles bilen tung (1732 kilo), understyrt og stuper over forhjulene.

Vi sitter godt i Ampera, men oversikten bakover er dårlig. Instrumenteringen har litt tivolipreg og du må bruke tid på å lære deg alle knapper og symboler. Men det er kanskje slik en bil med framtidsrettet teknologi skal se ut.

 

VÅRE MÅLINGER

 

Støy v/90 km/t dBA

 

67,0  (68.7)*

 

Forbruk landevei l/mil

 

0,17 (0,29)**

 

Aks 0-100 km/t sek.

 

9,8 (11,1)*

 

Bagasjerom liter

 

300 (369)*

 

*= gjennomsnitt tre konkurrenter ** = fabrikktall