NAF Motor tester Nissan Navara pickup
KRAFTKAR: Med motorer på 190 eller 231 hester er Nissan Navara en skikkelig kraftkar når du skal laste mye eller trekke tungt. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Nissan Navara pickup interiør
KOMFORT: På langtur er komforten i Navara på høyde med en personbil. Firehjulstrekken betjenes elektronisk med en bryter på dashbordet. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: NISSAN NAVARA

En kruttpakke fra Nissan

Nissan Navara er ikke blant de nyeste pickupene på markedet, men er fortsatt blant de tre mest solgte. Dessuten er den ei skikkelig kruttpakke.

Del denne artikkelen

At Navara fortsatt kjemper om de øverste plassene på bestselgerlistene visere nok bare at kjøperne av disse arbeidshestene setter driftssikkerheten høyt på ønskelisten. Og Nissan, i likhet med Toyota, oppfattes kanskje fortsatt som mer driftssikre enn sine europeiske konkurrenter. Bilene brukes ofte i jobb under tøffe forhold og da er det viktig at de henger sammen.

Navara har i utgangspunktet ikke de motorene som passer beste for norske avgifter. Standardmotoren er en 190 hesters diesel, som er mer enn sterk nok for bilen. Alternativet er en enda sterkere V6-motor på 231 hester. Det er denne importøren klarte å skaffe til vår test. Så store og dyre motorer er i utgangspunktet ikke et konkurransefortrinn. Men på den annen side: Når du får en 190 hester for nesten den samme prisen som de andre konkurrentenes 143 eller 163 hester motor, så er det bra.

En King Cab med 190 hesters motor koster fra 317 500 kroner. Vår dobbeltkabiner med V6-motor er utrolig komfortabel å kjøre på veien både uten og med last. Du må opp i en ganske luksuriøs personbil for å finne en tilsvarende lavt støynivå i kupeen. Men så er listeprisen også 459 900 kroner. Den har et solid overskudd av krefter. Når vi tester bilene i en 180 meter lang bratt bakke med 400 kilo på lasteplanet, har Nissan 76,5 km/t på toppen. VW Amarok klarer til sammenlikning 63,9 km/t. Med ei slik kraftpakke under panseret undrer det oss litt at nyttelasten ikke er høyere enn 750 kilo. Derimot klarer den en henger på 3000 kilo.

Kraftig motor og god kjørekomfort
Relativt dyr, nyttelast

Nissan Navara Double Cab 2 seter 3,0 dCi aut

Pris testbil:Double Cab 2 seter 3,0 dCi aut. – Kr 459 900,-
Billigste:King Cab: Kr 317 500,- (2-seter 190 hk).
Motor testbil:V6 commonrail turbodiesel, 2993 ccm
Ytelse:231 hk/170 kW v. 3750 omdr.
Moment:550 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:195 km/t/9,3 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,95 l/mil - 250 gram
Dekk:Continental CrossContact XL
Lengde cm:530
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:2250/750

Firehjulstrekken er velprøvd og lavgirserien betjenes elektronisk med en bryter på dashbordet. Bilens ryggekamera er montert slik at du ser kroken på hengerfeste. Alle som har forsøkt å sette på en henger alene, vet hvor nyttig det er. Hvor lite smart det er å ha en pickup uten plastinnlegg i lasteplanet, vises også tydelig i på vår testbil. De lakkerte flatene både i lastegulvet og baklemmen er fulle av stygge riper. Det ser ikke pent ut og gir grobunn for rust.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

65,4  (65,6)*

Forbruk landevei l/mil

0,95 (0,89)**

Aks 0-100 km/t sek.

10,7 (12,7)*

Nyttelast kg

750 (887)*

*= gjennomsnitt  fem konkurrenter. ** = fabrikktall