NAF Motorn tester Mercedes C180 stasjonsvogn
KOMFORT: Mercedes C-klasse har gjennomgått en ansiktsløftning, men fortsatt er den mer komfortabel enn sportslig. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Mercedes C 180 stv. interiør
MYE SIKKERHET: Mye av det sikkerhetsutstyret som fram til nå har vært forbeholdt den store E-klassen, er nå tilgjengelig i den mer folkelige C-klassen. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Mercedes C 180 stasjonsvogn bagasje
PLASSEN: Mercedes C 180 stasjonsvogn har såpass stort bagasjerom et det fungerer OK for en familie med ett eller to barn. Foto: Egil Nordldien
MOTOR-TESTEN: MERCEDES C 180 STASJONSVOGN (2011)

Solid ansiktsløftning

Både det utvendige og innvendige designet har fått en ansiktsløftning. Men for «nye» Mercedes C-klasse er forandringene på motorsiden like viktige.

Del denne artikkelen

Mens Audi og Volvo har lagt seg på en tydelig sportslig linje med sin A4 og V70, holder Mercedes seg fortsatt mer på komfortsiden med C-klassen. Den nylig gjennomførte ansiktsløftningen har ikke forandret dette, selv om man har forsøkt å gi bilen en litt mer sportslig front. De endringene som er gjennomført dreier seg mye om nytt E-klasse inspirert interiør, nytt utstyr og en del om motorer med lavere forbruk og utslipp. Det største utslippskuttet finner du på C220 CDI med sjutrinns automatgir. På blandet kjøring slipper den ut bare 117 gram CO2 per kilometer. Mye av det sikkerhetsutstyret som finnes i E-klassen, har funnet veien til C-klassen.

Vår testbil er i utgangspunktet en ”folkeutgave” med en 120 hesters turbodiesel under panseret. Denne bilen er priset fra 374 000 kroner før registreringsomkostninger – litt dyrere enn de to andre testbilene. Ikke minst dersom du sammenlikner med innstegsmodellen Volvo V60 DrivE med 115 hesters diesel, som starter på 315 000 kroner. Men vår Mercedes har i tillegg en sjutrinns G-tronic girkasse, Avantgarde-utstyr og omtrent alt annet ekstrautstyr det er mulig å få til denne bilen. Det vil si AMG sportspakke, panorama glasstak, elektrisk bakluke, Harman Kardon lydanlegg, xenon lyssystem som lyser rundt svingene, aktiv filholder, nødbremsassistent og så videre. Da koster den plutselig 669 000 kroner.

Mye kjørekomfort og sikkerhetsutstyr
Litt dyrere

Mercedes C180 T CDI aut. – 2011

Pris testbil:C180 T CDI Avantgarde automat– Kr 454 984,–
Billigste:Kr 374 000,– (C180 TDCI – 120 hk diesel)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 2143 ccm
Ytelse:120 hk/88 kW v. 2800 omdr.
Moment:300 Nm v. 1400–2800 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:206 km/t/ 11,1 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,51 l/mil – 134 gram
Dekk:Michelin Primacy HP – 245/40 R17
Lengde cm:461
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1645/540

Kommer du fra Volvo V60 eller Audi A4 over i Mercedes C-klasse, så føles den mer komfortabel på veien. Det dreier seg først og fremst om en mer komfortabel avfjæring, men den gir likevel god stabilitet på svingete veier. Støynivået i kupeen er et hakk høyere enn på Audi A4. De faste setene i bilen er kanskje det som rimer minst med den komfortlinjen som Mercedes har lagt seg på. Bredden i baksetet er omtrent like stor som i Volvo V60, men setene er formet slik at bare to voksne sitter komfortabelt. Bagasjerommet på 485 liter, er nesten like stort som i Audi A4.

Motoren på 120 hester er helt grei på vanlig kjøring, ikke minst siden det sjutrinns automatgiret gjør en meget god jobb underveis. I vår akselerasjonstest bruker den 13,5 sekunder fra 0–100 og det er litt tregere enn de to andre. Men det lave forbruket imponerer. Bare 0,51 liter på mila på blandet kjøring er bra for en bil med automat. CO2-utslippet blir tilsvarende lavt med 134 gram per kilometer. Bilen kan ifølge vognkortet trekke en henger på 1800 kilo. Det høres i tyngste laget ut for denne lille motoren.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

64,0  (64,5)

Forbruk landevei l/mil

0,51 (0,56)**

Aks 0-100 km/t sek.

13,5 (12,1)

Bagasjerom liter

485 (468)

Gjennomsnitt tre konkurrenter i parentes. * =diesel. **= fabrikktall