NAF Motor tester Kia Venga
TØFF: Venga bidrar mye til Kias suksess i Norge. Ikke bare er den praktisk; den har også et vellykket utseende. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Kia Venga interiør
OVERSIKT: Oversikten fra førerplassen er god, men setene kunne gjerne hatt mer sidestøstte. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: KIA VENGA

Koreansk opptur

Kia Venga er en liten bil, trodde jeg – helt til jeg parkerte den ved siden av en Opel Vectra fra slutten av 90-tallet. Da så den stor ut.

Del denne artikkelen

Mens Vectra var en tradisjonell firedørs sedan, stor for sin tid, har formgiverne tatt helt nye grep med Venga. Den har fått et tiltalende og ganske pågående utseende med større hjul og bredere skjermer.

Men det viktigste er måten man bygger i høyden på. Venga er ikke mer enn 4,07 meter lang, men 1,60 høy. Det betyr at du setter deg rett inn i førersetet, sitter høyt med god oversikt og fortsatt har bra takhøyde. Romfølelsen blir ikke mindre ved at vår testbil har stort glasstak som slipper inn mye lys. Plassutnyttelsen bak er også god.

I baksetet har voksne god beinplass, men det er litt for smalt til at tre sitter godt. Siden dette er den lengste av de tre testbilene, har de også det største bagasjerommet med 440 liter. Dette er nesten 100 liter mer enn i en VW Golf. Med ett håndgrep feller du ned bakseteryggen, og du får et stort lasterom med flatt gulv. Kia Venga kan i tillegg trekke henger på 1300 kilo og har en nyttelast på 455 kilo. Med andre ord en meget praktisk bil, sin beskjedne lengde tatt i betraktning.

Med en 90 hesters bensinmotor har Venga en startpris på rundt 185 000 kroner. Det er rimelig. Vår bil har en 1,4 liters turbodiesel på 90 hester. Dessuten har den Exclusive utstyrspakke med blant annet ryggekamera, navigasjon og fartsholder. Den koster 244 900 kroner pluss registreringskostnader.

Praktisk innhold, lang garanti
Slapp motor

Kia Venga 1,4 CRDi

Pris testbil:1,4 CRDi Exclusive – Kr 244 900,–
Billigste:Kr 184 900,– (1,4 Classic – 90 hk bensin)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1396 ccm
Ytelse:90 hk/57 kW v. 4000 omdr.
Moment:220 Nm v. 1750–2750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:167 km/t/ 14,5 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,43 l/mil - 114 gram
Dekk:Continental Premium Contact – 205/55 R16.
Lengde cm:407
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1345/455

DIESELMOTOREN IMPONERER IKKE. På blandet kjøring bruker den 0,43 liter på mila, noe som gir et CO2-utslipp på 114 gram per kilometer – godt hjulpet av et automatisk stopp/start-system. Trass i et dreiemoment på 220 Newtonmeter, føles den relativt slapp på lave turtall. På vanlig landeveiskjøring blir vi kanskje litt lurt av at gasspedalen har to steg. For å få ut alle kreftene i motoren må gasspedalen trykkes ekstra hardt ned over et lite knepp. Men også på akselerasjon fra 0–100 km/t blir den slått av Honda Jazz. Har du mye småkjøring og bykjøring, kan det hende du blir like tilfreds med bensinmotoren.

Et ryggekamera og sensorer hjelper deg når du skal parkere bilen. Instrumentene er lette å lese, unntatt en digital tripp/kilometerteller som har røde tall på lyserød(!) bakgrunn. Vi sitter greit, men førersetet kunne gjerne hatt litt bedre sidestøtte. På landeveien har bilen litt mer kupéstøy enn Honda Jazz. Det skyldes delvis at den har betydelig større og bredere hjul – og dieselmotor.

I vår kritiske unnamanøver oppfører Venga seg helt akseptabelt og gir oss ingen store overraskelser. Den slår riktignok litt ut med bakenden, men ikke mer enn at ESP-systemet og litt rattkorrigering retter det opp.

Til slutt kan vi ikke unnlate å nevne Kias sju års garanti. Den er nok et viktig bidrag til den suksessen det koreanske merket opplever i Norge om dagen.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

68,0  (68,0)

Forbruk landevei l/mil

0,43 (0,47)**

Aks 0-100 km/t sek.

14,6 (14,6)

Bagasjerom liter

440 (400)

Gjennomsnitt tre konkurrenter i parentes. **= fabrikktall