NAF Motor tester Kia Rio
OVERRASKELSEN: Kia Rio er en stor overraskelse for alle som har kjørt bilen for noen år tilbake. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Kia Rio interiør
TILTALENDE: Nytt design og bedre materialer gir inntrykk av høyere kvalitet. Vi finner oss godt til rette bak rattet i nye Kia Rio. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: KIA RIO

Kraftig forbedret Kia

Kia fyker oppover på salgsstatistikken og vi skjønner det godt. Nye Rio tåler utmerket sammenlikningen med VW Polo og viser en ny Kia-verden.

Del denne artikkelen

Tidligere har Kia Rio vært ansett som en rimelig og grei, men ganske uspennende bil. Slik er det ikke lenger.

Nye Rio har ikke bare fått et utseende som tiltaler mange. Nytt innvendig design og bruk av dyrere materialer gir et inntrykk av høy kvalitet. Det ser fint ut og vil føler oss vel bak rattet.

Setene er meget bra, både store og små finner lett en god kjørstilling og betjeningen er enkel. Det eneste som får et stort minus er det digitale displayet med de røde bokstavene og tallene midt i speedometeret. Det er sikkert billig, men så å si ulesbart.

Noe av det samme gjelder for radioen. Ta en titt på VW Polo så ser dere hvordan det kan gjøres.

Under panseret på testbilen sitter det en 1,2 liters  bensinmotor på 85 hester. Den er for så vidt sterk nok, men føles litt dau når du tråkker på gassen. Sikkert fordi motor og girutveksling er «satt opp» for å gi et lavest mulig forbruk og utslipp. Og med 109 gram CO2 per kilometer er dette målet oppnådd. Men den trenger litt turtall for å føles sprek.

Materialvalg innvendig og pris
Motor og digitale displayer

Kia Rio 1,2 Comfort Eco Dynamics – 2012

Pris testbil:1,2 Comfort Eco Dynamics – Kr 184 400,-
Billigste:Kr 164 000,- (1,2 Classic – 85 hk bensin)
Motor testbil:Fire syl. rekke, bensin, alum. topp og blokk, 1248 ccm
Ytelse:85 hk/63 kW v. 6000 omdr.
Moment:121 Nm v. 4000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:168 km/t/ 13,1 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,51 l/mil - 109 gram
Dekk:Hankook Kinergy Eco – 185/65 R15
Lengde cm:405
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1125/455

Også når det gjelder kjøreegenskaper har Kia lagt seg mer på komfort-siden enn på det vi kaller ren kjøreglede. Rio er lettkjørt med presis styring og gir og god utsikt. Fjæringen passer meget godt for norske landeveier.

I vår kritiske elgtest avslører den imidlertid en svakhet: Antisladdsystemet slår inn alt for seint. I praksis betyr det at veigrepet har sluppet så ettertrykkelig at bilen nesten står på tvers før systemet slår inn for å hjelpe deg. Da kan det være for seint.

Plassmessig er Rio midt på treet i klassen. I baksetet sitter to voksne fint, men bilen har relativt smale vinduer, noe som begrenser utsikten for barna bak. Det er liten tvil om at garantien på sju år er en av årsakene til at Kia-salget øker. Vi har snakket med flere eier av nyere Kia-biler som skryter av servicen hos forhandlerne.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70,9  (69,6)

Forbruk landevei l/mil

0,51 (0,47)**

Aks 0-100 km/t sek.

14,9 (13,9)

Bagasjerom liter

288 (291)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes.  ** = fabrikktall