NAF Motor tester Isuzu D-Max pickup
ALT NYTT: Det er ikke bare utseendet som er nytt med Isuzu D-Max. En ny sterk motor og mye nytt utstyr kan gjøre dette til en favoritt. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Isuzu D-Max interiør
MYE UTSTYR: Isuzu har mye utstyr og en god pris, men komfiorten preges av stiv avfjæring. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: ISUZU D-MAX

En skikkelig arbeidshest

Nye Isuzu D-Max har som mål å bli kongen av pickupene i Norge. Den har mange gode egenskaper, men helt til topps?

Del denne artikkelen

Det er den norske importøren som på ubeskjedent vis har utropt nye D-Max til «kongen», og tar mål av seg til å gjøre den til bestselgeren i klassen. Å slå Toyota Hilux og VW Amarok er hårete mål. Det kan bli vanskelig å nå selv om D-Max har tatt steget fra en gammelmodig og ukomfortabel bil inn i den moderne verden. Men klarer importøren målet på 1000 biler i året, er de ikke langt unna.

Som de andre pickupene har den fortsatt ei solid ramme og bladfjærer bak, men det må til for at disse bilene skal kunne gjøre de tøffeste jobbene. Og D-Max er fortsatt en skikkelig arbeidshest.

Vår testbil har en nyttelast på 955 kilo og kan trekke en henger på opptil tre tonn. For å klare dette har den en moderne turbodiesel på 163 hester/400 newtonmeter under panseret. Den trekker godt, også når vi får 400 kilo på lasteplanet. Men dette er den eneste av testbilene der bremselengden påvirkes særlig av lasten. Uten last stopper den på 27,7 meter, med last 30,8 meter.

Vår bil har automatgir, noe som kan levere enten du velger en dobbeltkabiner eller en X-Cab med noe lenger lasteplan. Standard er en sekstrinns manuell girkasse. Firehjulstrekken og lavgirserien betjenes elektronisk med en knapp på dashbordet.

God pris og lasteevne
Lan bremsestrekning med last

Isuzu D-Max Double Cab 2-seter aut.

Pris testbil:uble Cab 2-seter Exclusive aut. – Kr 349 900,-
Billigste:Ext. Cab: Kr 299 900,- (2-seter 163 hk)
Motor testbil:Fire syl. rekke twin-turbo commonrail diesel, 2499 ccm
Ytelse:163 hk/120 kW v. 3600 omdr.
Moment:400 Nm v. 1400–2000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:175 km/t/ – sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,84 l/mil - 220 gram
Dekk:estone Dueller H/T – 255/65 R 17
Lengde cm:530
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:2045/955

Bilen har mye utstyr som standard og vi finner oss vel til rette på førerplassen. Kjørekomforten på landeveien er litt preget av den høye lastekapasiteten. Det betyr at fjæringen blir litt stumpete på dårlige veier. Den trives bedre med en del kilo på lasteplanet.

En ting stusset vi litt på: I vår testbil er reservehjulet byttet ut med et reparasjonssett med skum. På biler som brukes i tøffe jobber på anlegg, skogsdrift eller liknende bør et skikkelig reservehjul være standard. Får du et litt større hull i dekket lar det seg ikke reparere med skum.

Med en pris som starter på 349 900 kroner for en godt utstyrt dobbeltkabiner med automatgir, burde det være lett å selge nye D-Max. Extended Cab med litt kortere hytte, men lengre plan, koster fra rundt 300 000 kroner. Det er bare Toyota Hilux som slår denne prisen.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

66,2  (65,6)*

Forbruk landevei l/mil

0,84 (0,89)**

Aks 0-100 km/t sek.

13,5 (12,7)*

Nyttelast kg

955 (887)*

*= gjennomsnitt  fem konkurrenter. ** = fabrikktall