Magasinet Motor test Hyundai ix20
SPENNENDE: Et praktisk innhold, kombinert med et spennende utseende og lange garantier, gjør Hyundai ix20 til et sikkert valg for mange. Foto: Rune Korsvoll
Magasinet Motor test Hyundai ix20
TRADISJONELL: Interiøret er praktisk, men motorteknologien i ix20 er tradisjonell og gjør blant annet at bensinforbruket er litt for høyt. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: HYUNDAI ix20

Lover problemfri hverdag

Hyundai ix20 ser bra ut og har den klart beste garantien. To viktige egenskaper for mange som kjøper bil i dag.

Del denne artikkelen

Sju år, alternativt 200 000 kilometers garanti, betyr en sikkerhet mot uforutsette kostnader i bilholdet i lang tid framover. For mange er dette et viktig kjøpsargument. Når NAFs biltekniske konsulenter i tillegg har minimalt med henvendelser på Hyundai, betyr det at ix20 høyst sannsynlig vil gi deg en problemfri hverdag.

Bilen i seg selv er også spennende. Vi nevnte et bra utseende. Også innvendig er det mye bra. Bilen er lett å komme seg inn og ut av, vi sitter godt, har god oversikt ut og instrumenteringen er stort sett enkel og grei. De digitale displayene kunne vært tydeligere. Bildene fra ryggekameraet vises i speilet på et relativt lite display. Vi sitter høyere her enn i de fleste andre bilene. Kjørekomforten er helt grei. At den krenger og understyrer litt i vår kritiske unnamanøvertest, er ikke noe du merker mye til under vanlig kjøring. Bakkeklaringen på 15,5 centimeter er høyere enn på vanlige personbiler og gjør at den tåler litt dårligere veier.

Praktisk med gode garantier
Eldre motor med litt høyt bensinforbruk

Hyundai ix20 1,6 Comfort automat

Pris testbil:1,6 Comfort automat – Kr 263 950-
Billigste:Kr 201 950,- (1,4 Classic – 90 hk bensin)
Motor testbil:Fire syl. rekke, bensin, 1591 ccm
Ytelse:125 hk/91 kW v. 6300 omdr
Moment:156 Nm v. 4200 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:178 km/t/ 12,2 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,65 l/mil - 154 gram
Dekk:Continental Premium Contact – 205/55 R16
Lengde cm:410
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1269/461

Sammenliknet med for eksempel Ford B-Max er teknologien i ix20 ganske tradisjonell. Vår testbil har firetrinns automatgir (CVT), som fungerer helt greit. Motoren på 125 hester er den sterkeste i testen, men føles ikke slik. Den har relativt lavt dreiemoment og må jages litt på turtall for å yte maksimalt. Det igjen betyr noe mer støy under akselerasjon og et forbruk og CO2-utslipp som er høyere enn hos konkurrentene. Fabrikken oppgir 0,65 liter på mila og 154 gram CO2 per kilometer på blandet kjøring. Dette er bilen md. den lengste bremsestrekningen i testen. Bagasjerommet på 440 liter er blant de største og har dobbelt bunn.

Vår testbil koster 254 950 kroner pluss registreringskostnader og da er ryggekamera, regnsensor for vinduspussere og mørke vinduer, standard. Rimeligste utgave, en 90 hesters bensin med manuelt gir, koster fra 201 950 kroner. Med andre ord en relativt rimelig inngangspris til en praktisk bil.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70,0  (69,3)*

Forbruk landevei l/mil

0,65 (0,53)*

Aks 0-100 km/t sek.

12,9 (13,5)*

Bagasjerom liter

440 (384)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter