NAF Motor tester Hyundai i40 stasjonsvogn
LURT: Hyundai i40 kommer først som stasjonsvogn og først om et halvt års tid som firedørs sedan. Stasjonsvogner selger desidert mest i denne klassen. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Hyundai i40 stasjonsvogn interiør
OPPSIKT: Sjelden har vi fått så mange reaksjoner på en ny bil. Mange må se to ganger før de skjønner at dette er en Hyundai. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: HYUNDAI i40

Treffer blink på første forsøk

Hyundai i40 er fabrikkens første forsøk med en Passat-konkurrent i Europa. I40 treffer blinken.

Del denne artikkelen

Rett nok har Hyundai Sonata vært på markedet i flere år, men som firedørs sedan var den ingen seriøs konkurrent til bestselgerne. Det må en stasjonsvogn til. I Norge er 70–80 prosent av storselgerne i denne klassen stasjonsvogner.

Det har Hyundai skjønt og lanserer derfor i40 stasjonsvogn først. Hyundai har også forstått at utseendet teller og at europeere ofte har en litt annen smak enn koreanere. Derfor er i40 formgitt i fabrikkens designsenter i Tyskland.

Men det er flere grunner til at i40 kommer til å selge godt i Norge. Prisen er god. Med en nyutviklet 1,7 liters turbodiesel på 115 hester og greit utstyr, starter den på 275 950 kroner. (Rimeligste utgave av VW Passat koster 308 000 kroner.) Vår testbil har den samme motoren, men oppgradert til 136 hester. Den trekker ikke like friskt på lave turtall som motoren i VW Passat, men gir full effekt fra rundt 2000 omdreininger. Forbruket, som fabrikken oppgir til 0,47 liter på mila på blandet kjøring, er meget bra til en stor stasjonsvogn å være.

Utstyret er bra, med blant annet oppvarmet ratt, oppvarmete bakseter, et meget godt ryggekamera, panorama soltak som kan åpnes, navigasjon, parkeringshjelp og et hjelpesystem for å holde bilen i kjørefeltet. Testbilen koster 326 950 kroner pluss registreringsomkostninger. Det er mye bil for pengene.

God pris, fint design
Dårlig sikt bakover

Hyundai i40 1,7 CRDi Comfort

Pris testbil:i40 1,7 CRDi Comfort kr 326 950,–
Billigste:Kr 275 950,- (1,7 CRDi Classic – 115 hk bensin
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1685 ccm
Ytelse:136 hk/ 100 kW v. 4000 omdr.
Moment:325 Nm v. 2000 – 2500 omdr
Toppfart/aks. 0-100 km/t:197 km/t/10,6 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,47 l/mil – 124 gram
Dekk:Hankook Ventus Prime – 225/45 R18
Lengde cm:477
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1570/550

VI SITTER BEDRE bedre her enn i noen Hyundai tidligere. Instrumentene har litt ”tivolipreg” og er ikke like elegante som i Peugeot, men de er oversiktlige og gode. Panoramataket gir luft til hele interiøret og den presise girkassen og kløtsjen, samt bakkestarthjelpen bidrar til å gjøre bilen lettkjørt. Den lave hekken gir litt dårlig sikt bakover under rygging. På veien holder den godt komfortnivå trass i 18-tommers hjul. Støynivået ville kanskje vært enda et hakk lavere med litt mindre hjul. I40 klarer en kritiske unnamanøver uten å gi ubehagelige overraskelser. Styringen er forholdsvis nøyaktig og ESP-systemet korrigerer uønskete utslag på en komfortabel måte. I det hele tatt en kjøreopplevelse som fint tåler sammenlikningen med bestselgerne i klassen.

Så skulle man tro at det skrånende taket på bilen ville gå på bekostning av plassen blant annet i baksetet. Men nei: I40 har det største baksetet med fin plass til tre voksne. Bagasjerommet på 553 utvides når du slår ned bakseteryggen med et enkelt håndgrep og får et nesten flatt gulv fram til forsetene.

Hyundai satser på å gjøre det bra i firmabilsegmentet med i40. Så langt er Hyundai den eneste som gir fem års garanti med fri kjørelengde. Det kan være et godt argument for alle som kjører langt.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

67,0  (67,9)

Forbruk landevei l/mil

0,47 (0,49)**

Aks 0-100 km/t sek.

12,8,1 (13,5)

Bagasjerom liter

553 (572)

Gjennomsnitt tre konkurrenter i parentes. **= fabrikktall