Motor tester Honda Jazz hybrid 2013
PERFEKT BYBIL: Med hybriddrivverk, som gjør den usedvanlig lettkjørt, er kompakte Honda Jazz en perfekt bybil. Foto: Rune Korsvoll
Motor tester Honda Jazz 2013 interiør
PRAKTISK: Ingen slår de praktiske seteløsningene i Jazz. I neste utgave ønsker vi oss bedre seter. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: HONDA JAZZ

Hybrid med priskutt

Om noen bil fortjener betegnelsen større innvendig enn utvendig, er det Honda Jazz. Nå kuttes prisene på hybrid-utgaven og det kan være nøkkelen til suksess.

Del denne artikkelen

Dagens utgave av Honda Jazz kom på veien i 2008, men har aldri fått den suksessen den fortjener. Det bør denne hybrid-utgaven kunne gjøre noe med. Kombinasjonen av en bensinmotor på 85 og en elektrisk motor på ti hester, gjør at du får jevn og god trekkraft helt fra start. En trinnløs girkasse, som også kan betjenes med hendler på rattet, gjør bilen usedvanlig lettkjørt. Med kompakte utvendige mål og meget god oversikt fra førerplassen, blir dette en perfekt bybil.

Eneste minus er at den ikke har noen form for ryggekamera eller ryggesensorer som hjelper deg ved parkering. Forbruket på blandet kjøring oppgir av fabrikken til 0,45 liter på mila og CO2-utslippet til 104 gram per kilometer. Minimalt utslipp av nitrøse gasser (NOx) er viktig for miljøet i byene.

Jazz er kanskje ikke like perfekt på langturer. Ganske lavt støynivå i jevn hastighet er en god ting, men setene er ikke av de beste blant annet fordi sidestøtten er dårlig. I tillegg er understellet relativt mykt, styringen ikke av de mest presise og oppsettet understyrt. Dette gir mye krenging i vår kritiske unnamanøver, men kan også merkes på svingete landeveier.

Lettkjørt og praktisk liten bil
Myk fjæring gir krenging i kritiske manøvrer

Jazz 1,3 Hybrid Elegance aut – 2012

Pris testbil:1,3 Hybrid Elegance aut. – Kr 224 800,-
Billigste:Kr 191 000,- (1,2 Trend – 90 hk bensin).
Motor testbil:Fire syl. rekke bensin, 1399 ccm + elmotor og batteripakke
Ytelse:88 hk/65 kW v. 5800 omdr. El.motor: 14 hk/10 kW.
Moment:125 Nm v. 4000 omdr. El.motor: 78 Nm
Toppfart/aks. 0-100 km/t:175 km/t/ 12,1 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,45 l/mil - 104 gram
Dekk:Michelin Energy Saver – 175/65 R15
Lengde cm:390
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1234/366

Det praktiske innholdet i bilen imponerer. I utgangspunktet er ikke bagasjerommet på mer enn 335 liter, men når du slår ned baksetene, får du et bagasjerom som gjør Ikea-turen uproblematisk. Undersiden av Jazz er helt flat, dermed kan de nedslåtte setene forsvinner nesten ned på bakken.

Høyden i bagasjerommet er på hele 140 centimeter, høyere enn i noen av de andre testbilene. Ønsker du bare litt ekstra bagasje, kan sitteputen i baksetet slås opp mot seteryggen og du får et rom hvor en liten sykkel kan trilles rett inn. Med hybriddrivverk kan ikke Jazz trekke henger.

Vår Jazz Hybrid med Elegance-utstyr koster 224 800 kroner pluss registreringskostnader. Rimeligste Jazz med vanlig bensinmotor koster fra 191 000 kroner.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70,0  (69,3)*

Forbruk landevei l/mil

0,45 (0,53)*

Aks 0-100 km/t sek.

13,6 (13,5)*

Bagasjerom liter

335 (384)*

*= gjennomsnitt seks konkurrenter