NAF Motor tester Ford S-Max
EGEN KLASSE: Ford S-Max er den mest sportslige sjuseteren – både når det gjelder utseendet og kjøreegenskaper. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Ford S-Max interiør
SITTER GODT: VI sitter godt bak rattet i S-Max. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Ford S-Max bagasje
LANG: Med setene nedslått får du et lasterom med flatt gulv på to meter. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: FORD S-MAX (2010)

Kostbar ansiktsløftning

FORD S-MAX har etter fire år på veien fått en ansiktsløftning. Resultatet er imponerende bra, men prisen er høy.

Del denne artikkelen

Den ser litt spenstigere ut enn sjusetere flest. Eller som en av testerne uttrykte det: Selv om jeg er småbarnspappa, vil jeg jo gjerne tro at det er mulig å finne en bil som er litt tøff. Og da er uten tvil S-Max den bilen som ligger nærmest.

Ford har også valgt å gi bilen ganske sportslige kjøreegenskaper. Vi sitter godt, utstyret er bra, instrumentene er ikke de aller best lesbare, men utsikten er grei, også bakover. På veien er bilen meget stabil, og går supert gjennom vår kritiske unnamanøver. Men samtidig har Ford klart å legge inn en gode del komfort, inkludert et lavt innvendig støynivå.

S-Max’ lengde gjør den nesten en hel klasse større enn de andre i testen. Selv om det hellende taket stjeler litt plass, er bagasjerommet stort. Med baksetene nedfelt, har du et lasterom med flatt gulv på hele to meter.

Sjuseter med sportslige egenskaper
Prisen

Ford S-max 2,0 TDCI aut. – 2010

Pris testbil:2,0 TDCI Titanium Powershift – Kr 434 300,–
Billigste:Kr 365 500,– (2,0 Trend – 115 hk diesel)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1997 ccm
Ytelse:140 hk/103 kW v. 3750 omdr.
Moment:340 Nm v. 1750–2750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:193/10,9 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,60 l/mil - 159 gram
Dekk:Michelin Primacy HP 235/45 R18
Lengde cm:487
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1690/550

Når det gjelder pris blir imidlertid S-Max klart slått av konkurrentene. Billiste alternativ koster 365 50 kroner, men vår bil med en 140 hesters diesel og en ny dobbeltkløtsj Powershift girkasse, koster 434 300 kroner. Den sterke motoren bidrar godt til en sportslig kjørefølelse. Den nye girkassen med dobbelt kløtsj gir komfort, men skifter en god del tregere enn DSG-girkassen vi er blitt vant til fra VW. Men den har fortsatt fordelen med minimalt effekttap. Likevel er ikke forbruket på blandet kjøring på 0,6 liter på mila veldig bra i dette selskapet.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

67,0  (68,5)

Forbruk landevei l/mil

0,60 (0,54)**

Aks 0-100 km/t sek.

12,7 ,1 (14,2)*

Bagasjerom liter

700 (655)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. **= fabrikktall