NAF Motor tester Ford Ranger
BARSK: Nye Ford Ranger laster mest, trekker tyngst henger og ser dessuten ganske barsk ut. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Ford Ranger interiør
SITTER BRA: Det nye interiøret gir personbilkomfort. Men uten last på planet er fjæringen ganske stiv. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: FORD RANGER (2012)

Fords pickup-revolusjon

Ford Ranger ser ikke bare barsk ut. Den er den tøffeste når det kommer til å gjøre de tyngste jobbene.

Del denne artikkelen

Det er ikke mange månedene siden vi kjørte gamle Ford Ranger – en utdatert bil med lite komfort, gammel motor og manglet blant annet antisladdsystem. Alle som har kjørt en pickup på vinterføre vet hva det betyr av dårlige kjøreegenskaper. Nå er Ranger tilbake i helt ny utgave. V kan neste snakke om en revolusjon. 

Bilen har nye og mer miljøvennlige dieselmotorer på 150 eller 200 hester. Sistnevnte sitter i vår testbil og har et dreiemoment på hele 470 newtonmeter. Det betyr at vi knapt merker det når vi laster 400 kilo på planet på bilen. Motoren trekker like uanstrengt. Men den er tørst. Ifølge fabrikken må du regne med over en liter på mila på blandet kjøring. Det er mest av alle de fem testbilene. Det gir også det høyeste CO2-utslippet.

Noen hundre kilo last er faktisk bare en fordel når det gjelder kjørekomforten. Bilen er bygget for å trekke henger på opptil 3350 kilo og kan laste 1360 kilo på planet. Men det betyr også at når du kjører bilen tom på dårlige veier, er fjæringskomforten litt stumpet og stiv. Med last er komforten mye bedre. Vi testet bilen med 400 kilo på planet. Det påvirket ikke akselerasjonen nevneverdig, Bremsestrekningen fra 80 km/t ble faktisk litt kortere med last. Firehjulstrekken med lavgirserie betjenes elektronisk med en knapp på dashbordet.

Laster mest og trekker tyngst
Stiv fjæring

Ford Ranger Wildtrack 3,2 TDCi aut - 2012

Pris testbil:Wildtrack 3,2 TDCi aut. Double Cab 2-seter – Kr 401 000,-
Billigste:Rap. Cab: Kr 296 700,- (2-seter 150 hk)
Motor testbil:Femsyl. rekke commonrail turbodiesel, 3198 ccm
Ytelse:200 hk/147 kW v. 3000 omdr
Moment:470 Nm v. 1500–2750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:175 km/t/ 10,4 sek.
Forbruk/CO2 blandet:1.06 l/mil - 281 gram
Dekk:Continental CrossContact LX
Lengde cm:536
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:2194/1009

De to aktuelle Ranger-utgavene i Norge er med dobbeltkabin eller som såkalt RAP (Rear Access Panel) Cab. Det er det samme som andre produsenter kaller extended cab – ei litt kortere førerhytte med en og en halv dør og lengre lasteplan. Denne utgaven koster fra 296 700 kroner, mens vår dobbeltkabiner med stor motor koster over 400 000,- inkludert automatgir. Med andre ord en litt dyrere bil enn de andre.

Ranger er godt utstyrt, med blant annet oppvarmet frontrute og ryggekamera som viser hengerkroken når du rygger deg mot en tilhenger. Minuset er at bildet vises i det innvendige speilet og er litt for lite. Dette er den første pickupen som har klart fem stjerner i EuroNcaps kollisjonstester.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

66,5  (65,6)*

Forbruk landevei l/mil

1,09 (0,89)**

Aks 0-100 km/t sek.

12,4 (12,7)*

Nyttelast kg

1009 (887)*

*= gjennomsnitt  fem konkurrenter. ** = fabrikktall