NAF Motor test Ford Grand C-Max
FAMILIEVENN: Med store skyvedører, stort bagasjerom og sju seter blir Ford Grand C-Max fort en god venn av familien. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor test Ford Grand C-Max
KOMFORT: Få biler har mer utstyr tilgjengelig enn Ford Grand C-Max. Men det koster. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor test Ford Grand C-Max
SJU SETER: Grand C-Max har mulighet for sju seter. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: FORD GRAND C-MAX

Så praktisk som det kan bli

FORD C-MAX fås som femseter og som denne sjuseteren som ikke er like stilig, men som er desto mer praktisk.

Del denne artikkelen

Som Grand C-Max med sju seter koster vår testbil i utgangspunktet 361 900 kroner. Men med en del ekstrautstyr som Sony navi, DAB-radio, blåtann, skinnseter, tilleggsvarmer (et must på alle moderne dieselbiler) og et par utstyrspakker som blant annet inneholder elektrisk betjening av bakluke, mørke ruter og blindsonevarsler, er vi plutselig oppe i 418 000 kroner.

Det mest nyttige utstyret, såkalt Easyfuel som forhindrer at du tanker feil drivstoff, er standard. Den rimeligste utgaven med sju seter som vi finner i prislisten, er en 95 hesters diesel til 300 000 kroner.

Ford C-Max gjenoppsto for et par år siden i en mer spennende drakt. To store skyvedører, mulighet for å ta vekk midtsetet bak slik at to barn får super plass bak og enkel gjennomgang til de to bakerste setene, gjør Grand C-Max til en av de aller mest praktiske. Barna sitter høyt i baksetet og bredden er så god at det bør være mulig å få plassert tre banestoler bak. Dette er den korteste av testbilene, men bagasjerommet tar fra 550 til 1740 liter, alt etter hvor mange seter som er i bruk, og er litt større enn i Mazda.

I bilen som kommer på den nye Focus-plattformen, er det flere dieselmotor-muligheter. I bilen vår sitter det en toliter på 115 hester, som er kombinert med Fords dobbelkløtsj girkasse. Dette er en super kombinasjon for alle som er ute etter en lettkjørt bil. Girskiftene er raske, styrken i motoren mer enn god nok, men forbruket noe høyere enn på de to andre testbilene med manuelt gir.

Store skyvedører, god oversikt fra baksetet
Mange knapper og brytere

Ford Grand C-Max 2,0 TDI aut.

Pris testbil:Titanium 2,0 TDCi Powershift, kr 361 900,–
Billigste:Kr 300 000,– (1,6 diesel – 95 hk manuell)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, alum. topp, 1560 ccm
Ytelse:115 hk/85 kW v. 3600 omdreininger
Moment:300 Nm v. 1500–2250 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:182 km/t/12,3 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,58 l/mil - 154 gram
Dekk:Michelin Primacy HP–215/55 R16
Lengde cm:452
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1634/666

DEN MEST SPENNENDE motoren i Grand C-Max er Fords nye 1,6 liters bensinmotor med direkte innsprøyting og 150 hester. Med turbo og variable ventiltider får den omtrent det samme draget på lave turtall som en dieselmotor, men blir en del dyrere. Denne Ecoboost-motoren kommer nå i en 125 hesters utgave og bør bli en bestselger.

Vi sitter godt, førerplassen er oversiktlig, men det tar litt tid å få oversikt over alle knappene på midtkonsollen. Stabiliteten på veien er god, fjæringen føles ganske myk og i vår kritiske elgtest er bilen ganske stabil, selv om den dupper litt med fronten.

Ford har brukt mye tid og penger på støydemping, blant annet med vinduer med såkalt akustisk laminering. For et pristillegg kan du få utstyr som lukeparkerings-assistent, elektrisk betjening av skyvedører, bremser som lader batteriet og EcoMode med stopp/start-system.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

68,0  (68,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,58 (0,55)**

Aks 0-100 km/t sek.

15,4 (14,4)*

Bagasjerom liter

550 (542)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter. ** = fabrikktall