NAF Motor tester Ford Focus
VINNER: Ford Focus får VW Golf til å virke litt gammelmodig. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Ford Focus interiør
GOD FØRERPLASS: Førerplasen er god, men interiøret overlesset med knapper. Foto: Egil Nodlien
MOTOR-TESTEN: FORD FOCUS (2011)

Testvinner på komfort og kraft

Ford Focus er testvinner, både på grunn av elegant utseende og gode kjøreegenskaper. VW Golf har møtt sin overmann.

Del denne artikkelen

Når du ser Focus bak deg i speilet, minner den om en hissig sportsbil. Også sett fra siden har den et moderne, kupéaktig preg. Focus er 16 centimeter lenger enn Golf, og det gjør jobben med å lage et elegant design lettere.

Men utseendet står i stil til prestasjonene på veien. For det første sitter vi meget godt og førerplassen lar seg lett justere til å passe hver enkelt perfekt. La gå at interiøret er litt overlesset med knapper og brytere, men så har du alt du trenger og mer til.

I Focus gir Ford deg nå tilgang til en mengde aktivt sikkerhetsutstyr som skal hjelpe deg å unngå ulykker: En radarstyrt fartsholder sørger for å holde konstant avstand til bilen foran deg. Den bremser når bilen foran deg bremser. En blindsonevarsler gir informasjon om biler i din blindsone med et gult lys i sidespeilet. Et lavhastighets sikkerhetssystem bremser bilen automatisk dersom du er uoppmerksom og i ferd med å kjøre på en bil bakfra. Kjørebanevarsleren gir risting i rattet når du er på vei ut av kjørebanen din og et lite drag i rattet for å få deg på rett kurs igjen. Et kamera i frontruta leser fartsskiltene og forbikjøring forbudtskiltene og viser dem på instrumentpanelet. Og mye mer.

God kjøreegenskaper og førerplass
Ingen spesielle

Ford Focus 1,6 TDCI Titanium  – 2011

Pris testbil:1,6 TDCI Titanium – Kr 264 100,-
Billigste:Kr 237 900,- (1,6 Trend – 105 hk bensin)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1560 ccm
Ytelse:115 hk/85 kW v. 3600 omdr.
Moment:270 Nm v. 1750–2750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:193 km/t - 10,9 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,42 l/mil - 109 gram
Dekk:Continental Sport Contact 3 – 215/50 ZR 17
Lengde cm:436
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1344/556.

MOTOREN OVERGÅR ALT: Det er en 1,6 liters turbodiesel på 115 hester, men føles mer som en 140 hester. Ikke bare når det gjelder seigdragning, men også i akselerasjon. Forbruket på blandet kjøring oppgis til 0,42 liter på mila.

På langkjøring er komforten i bilen bra. Når du utfordrer Focus på svingete landeveier yter den enda bedre. Veiholdningen er super. Stabiliteten og presisjonen i styring og gir er blant de beste.

Som en av våre mest kjøreglade testere sier: «Hva skal man med ekstra «ræla mikk» og justeringer av kjøreoppsett, når du får en motor og et understell som så godt ivaretar kombinasjonen mellom komfort og sport som nye Focus?».

Det eneste som overrasker oss er at en bil som er så mye lenger enn Golf, ikke har mer innvendig plass – bortsett fra litt større bagasjerom.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

67,0  (65,3)

Forbruk landevei l/mil

0,42 (0,44)**

Aks 0-100 km/t sek.

12,36(12,8)

Bagasjerom liter

365 (353)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. * =diesel. ** = fabrikktall