NAF Motor tester Ford C-Max
LETT Å LIKE: Ford C-Max har en super førerplass og kjører som en drøm på glatt vinterføre. I tillegg er den overraskende praktisk. Foto: Tor Magnussen
NAF Motor tester Ford C-Max
FIN FØRERPLASS: Førerplassen i C-Max passer oss utmerket. Foto: Tor Magnussen
MOTOR-TESTEN: FORD C-MAX (2012)

En drøm på vinterføre

Ford C-Max er en drøm å kjøre på vinterføre og har i tillegg et ganske barskt utseende.

Del denne artikkelen

Ford C-Max kommer i to utgaver: En kompakt og barsk som bildene her viser. Dessuten kommer den i en stor og familievennlig Grand C-Max med sju seter og skyvedører. Sistnevnte er utvilsomt den mest familievennlige, med kjempestort bagasjerom når du bruker fem seter og mulighet til å spasere rett inn og ut av baksetet uten å bulke bilene ved siden av. Men den er en del dyrere og noen skjønnhetskonkurranse vinner nok ikke Grand C-Max.

Det kan derimot den korte utgaven av bilen gjøre. Ikke bare ser den fin ut, den er også utrolig fin å kjøre. Når du kommer inn bak rattet, føles alt riktig. Setene passer oss alle meget bra. Når du starter den første kjøreturen oppdager du at samspillet mellom kløtsj, gass og gir gjør bilen utrolig lettkjørt. Når du får den ut på glatte vinterveier imponerer den med høy grad av stabilitet i svingene. Du føler at du har full kontroll over bilen. I byen gjør de kompakte ytre målene at den er enkel å kjøre og parkere. I mørke har den usedvanlige gode lys. Dessuten har den et overraskende stort bagasjerom for en bil som bare er 4,38 meter lang. Den gode høyden i rommet gjør sitt. For å få et maksimalt lasterom, slås bakseteryggene ned og hele setet vippes fram. For å få maksimal lengde i lasterommet må setene tas helt ut. Dette føles litt gammeldags. Barna vil elske bakseteplassen fordi de sitter høyt og har god utsikt. Bredden i baksetet er god.

God førerplass og supre kjøreegenskaper på vinterføre
Ingen spesielle

Ford C-Max 1,6 TDCi Titanium – 2012

Pris testbil:1,6 TDCi Titanium – Kr 286 700,-
Billigste:Fra kr 269 900,- (1,6 TDCi Trend – 95 hk)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1560 ccm
Ytelse:115 hk/85 kW v. 3600 omdr.
Moment:270 Nm v. 1750–2500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:184 km/t/ 11,3 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,41 l/mil - 119 gram
Dekk:Continental Viking Contact 5 – 205/55 R16
Lengde cm:438
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1390/525

Motoren på 115 hester er sterk, fleksibel og trekker godt fra 1500 omdreininger. Med denne motoren starter prisen på 286 700 kroner pluss omkostninger. Vi har også kjørt Grand C-Max med den aller billigste 95-hesters dieselmotoren. Også den overrasker positivt. På begge oppgir fabrikken et blandet forbruk på under en halv liter på mila.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

691,0 (60,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,46 (0,48)**

Aks 0-100 km/t sek.

17,1 (16,6)*

Bagasjerom liter

471 (507)*

*= gjennomsnitt fem konkurrenter. Aksprøvene er kjørt på snø. ** = fabrikktall