NAF Motor tester Citroen Grand Picasso
MYE FOR PENGENE: Citroën C4 Grand Picasso koster fra rundt 310 000 kroner og er en av de billigste sjuseterne. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Citroen Grand Picasso interiør
KOMFORT: Komforten på landeveien er meget god, men bilen krenger mye i vår kritiske unnamanøvertest. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Citroen Grand Picasso bagasjerom
MYE PLASS: Bagasjerommet tar hele 670 liter. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: CITROËN GRAND PICASSO (2010)

Fransk vindu mot verden

CITROËN C4 GRAND PICASSO gir med sin enorme frontrute og panorama-glasstak en frihetsfølelse som ingen annen.

Del denne artikkelen

Er du på jakt etter en bil som gir deg mye plass for pengene, så bør dette være ett av de beste alternativene. Billigste utgave, med en utrolig fin 110 hesters diesel, er priset fra 309 900 kroner. Vår bil, med den samme motoren, men med Exclusive-utstyr, koster 341 900 kroner. Panoramaglasstaket koster riktignok ekstra, ellers er bilen proppfull av utstyr.

Uten de to bakerste setene i bruk er bagasjeplassen firkantet og stor. Utstyret i bilen er meget bra og et automatisk gir er standard. Det vi si: Den sekstrinns girkassen er egentlig manuell, men styres elektronisk, slik at du kan velge mellom å bruke den som automat eller manuell. På langtur er den komfortabel, men ved akselerasjon er den irriterende treg i girskiftet. Dette er den tregeste av bilene med 17,1 sekunder fra 0–100.

Rimelig sjuseter med landeveiskomfort
Krenger med hard styring i elgtest

Citroën C4 Grand Picasso  1,6 HDi – 2010

Pris testbil:1,6 HDi Exclusive – Kr 341 900,–
Billigste:Kr 309 900,– (1,6 Dynamique – 110 hk diesel)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1560 ccm
Ytelse:110 hk/80 kW v. 4000 omdr.
Moment:260 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:180 km/t/ 15,1 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,53 l/mil - 140 gram
Dekk:Michelin Premacy HP – 215/55 R16
Lengde cm:447
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:614/636

Ønsker du deg super landeveiskomfort er også C4 Grand Picasso et alternativ i toppen. Og det til tross for at vår bil har tradisjonelle stålfjærer. Men ulempen er en god del krenging og litt ustabilitet ved raske manøvrer. Dessuten går styringen tom og blir hard ved gjentatte raske rattbevegelser.

Bilen har mange oppbevaringsrom, og for alle som liker framtidsrettet design, må interiøret framstå som en drøm. For dem som liker ryddighet virker det motsatt.

Meget imponerende er forbruket på 0,53 liter på mila på blandet kjøring – med automatgir.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

68,0  (68,5)

Forbruk landevei l/mil

0,53 (0,54)**

Aks 0-100 km/t sek.

17 ,1 (14,2)*

Bagasjerom liter

670 (655)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. **= fabrikktall