NAF Motor tester Citroen C4
KOMFORT: Citroën C4 gir de en veldig god kombinasjon av god plass og super kjørekomfort. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Citroen C4 interiør
STOR BIL: Citroën C4 er den største av bilene i kompaktklassen. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: CITROËN C4

Vinner på komfort

Citroën C4 har et dominerende komfort-gen som gjør den til en behagelig langturbil. Ikke bare på grunn av ryggmassasjen i setet.

Del denne artikkelen

Førersete med massasjefunksjon er faktisk standard på den C4-utgaven som vi tester. Men det er andre forhold som gjør den til en komfortvinner:

Bilen har en litt mykere fjæring, styringen er lett, det store glasstaket gir et luftig interiør, instrumentene er lettlete og de litt myke setene passer oss bra. Med 17-tommers hjul og 45-profil dekk, skapes det mer støy i kupeen enn om bilen hadde fått lov til å rulle på litt mindre dekk.

Automatgiret, eller rettere sagt den elektronisk styrte manuelle girkassen, skal i utgangspunktet også bidra til god kjørekomfort. På langtur uten store skifter i tempo gjør den det. I småkjøring med raske akselerasjoner er den mer til plage. Den tenker seg om både en og to ganger før den skifter gir, og det napper i nakken når den først tar i et tak. Det er en billig ”automat” som ikke gir effekttap eller økt forbruk som tradisjonelle automatgir. Tvert imot gir den lavere drivstoff-forbruk. Resultatet er at vår 112 hesters dieselmotor, som for øvrig er sterk og fin under alle landeveisforhold, bare bruker 0,46 liter på mila på blandet kjøring.

Kjørekomfort og stort bagasjerom
Tregt automatgir

Pris testbil:1,6 e-HDi Exclusive – Kr 276 950,-
Billigste:Kr 222 950,- (1,6 HDi Attraction – 90 hk diesel)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1560 ccm
Ytelse:112 hk/82 kW v. 3600 omdr.
Moment:270 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:190 km/t/ 11,3 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,42 l/mil - 109 gram
Dekk:Michelin Premacy HP – 225/45R17
Lengde cm:433
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1365/460

CITROËN C4 ER den nest største bilen i testen med 4,33 centimeter mellom støtfangerne. Dette bidrar til det desidert største bagasjerommet. Også den totale lastelengden når du slår ned bakseteryggene er størst. Beinplassen og bredden i baksetet er bra, men takhøyden kan lav for lange personer. Årsaken er glasstaket og at sitteputa er relativt høy.

Velger du å kjøpe den rimeligste C4-utgaven med en 90 hesters turbodiesel, koster den fra 222 950 kroner. Særlig mer bil for pengene enn dette får du ikke i dag.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

67,0  (65,3)

Forbruk landevei l/mil

0,42 (0,44)*

Aks 0-100 km/t sek.

13,8 (12,8)

Bagasjerom liter

428 (353)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. * =diesel.