NAF Motor tester Alfa Romeo Giulietta
DYRERE: Legge du på noen tusen ekstra gir Alfa Giulietta en god blanding av stil, komfort og sportslighet. Foto: Egil Nordlien
NAF Motor tester Alfa Romeo Giulietta interiør
SPORTSLIG: Både interiøret og veiegenskapene har et sportslig preg. Foto: Egil Nordlien.
MOTOR-TESTEN: ALFA ROMEO GIULIETTA (2012)

Drømmebilen vekker stadig følelser

Alfa Romeo Giulietta var på 1950- og 60-tallet drømmebilen for mange. Nå er den tilbake og vekker stadig like mye følelser.

Del denne artikkelen

Design har i alle år vært Alfas sterke side. Fronten utstråler styrke. De skjulte håndtakene på bakdørene gjør at Giulietta ser ut som en kupé. Men det er en femdørs bil, med praktiske egenskaper som en VW Golf. Litt dårligere beinplass og takhøyde er det riktignok i baksetet, men like stor plass i bagasjerommet.

Denne blandingen av det sportslige og praktiske gjør den salgbar i Norge. Prisen er riktignok minst 50 000 høyere enn biler av tilsvarende størrelse, men det er en del villige til å betale.

Til å være en 1,4 liters bensinmotor på 120 hester imponerer den med bra styrke og overraskende fleksibilitet på lave turtall, men Toyota Auris er raskere fra 0–100 km/t. Men det vet ikke naboen, for den sportslige eksoslyden lover mye. Vår testbil koster fra 304 900 kroner, men ønsker du en 170 hesters turbo-motor, snakker vi om fra 360 000 kroner.

BAK RATTET FÅR du umiddelbart en sportslig følelse. Setene er faste, interiøret er i svart med detaljer i karbon og rødt, knapper og hendler skiller seg ut fra det vanlige. De digitale displayene med røde tall på svart bunn er dårlig lesbare og utsikten bakover er snau.

Sportslige kjøreegenskaper
Forbruk

Alfa Romeo Giulietta 1,4 Distinctive – 2012

Pris testbil:1,4 Distinctive – Kr 304 900,-
Billigste:Kr 289 900,- (1,6 JTD – 105 hk diesel)
Motor testbil:Fire syl. rekke, bensin, 1368 ccm
Ytelse:120 hk/88 kW v. 5000 omdr.
Moment:206 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:195 km/t/ 9,4 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,64 l/mil - 143 gram
Dekk:Pirelli Cinturato – 225/45 R17
Lengde cm:435
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1355/430.

Liker du å kjøre bil, vil du garantert trives med veiegenskapene. Oppsettet er i utgangspunktet ganske fast og retningsstabiliteten god. Støyen i kupeen er noe høyere enn i de beste konkurrentene, men komforten ellers er god. Utfordrer du bilen på svingete veier, kommer det italienske temperamentet til sin rett. Med en knapp på midtkonsollen kan du velge et oppsett (Dynamic, Normal og All Weather) som forandrer responsen på motor, girkasse, styring og den elektroniske differensialen.

Bruk av lette materialer, spesielt i understellet, bidrar også til kjøreegenskaper med rask respons. Bilen har automatisk stopp/start-system, uten at dette bringer forbruket ned på et veldig lavt nivå. Alfa oppgir 0,64 liter på mila på blandet kjøring.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

64,0 (65,3)

Forbruk landevei l/mil

0,64 (0,44)**

Aks 0-100 km/t sek.

10,5(12,8)

Bagasjerom liter

350 (353)

Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. * =diesel. ** = fabrikktall