NAF Motor tester VW Beetle
PRISKUTT: Det er ikke bare utseende og den praktisk utnyttelsen som er bedre. Nye Beetle er rundt 35 000 kroner billigere enn forgjengeren. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester VW Beetle
GODT EKSEMPEL: Beetle har et førermiljø som kan stå som et eksempel for andre. Det er utrolig ryddig og oversiktlig og vi sitter godt. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: VW BEETLE

Tilbake i suksessbobla

Med 21,5 millioner eksemplarer var den originale Bobla lenge verdens mest solgte bil. Men det måtte to forsøk til før nye Beetle ble en suksess i Norge.

Del denne artikkelen

Det er kanskje litt tidlig å utrope nye Beetle til en suksess, det er ikke mer enn to måneder siden den kom til Norge. Men alt ligger til rette for at salget av denne bilen blir betydelig større enn New Beetle, som kom i 1998. Den nye er mer praktisk og ikke minst mye rimeligere.

”Mer praktisk” betyr at den har fått brukbar plass i baksetet, selv om inn- og utstigningen ikke er veldig enkel. Det er den aldri i en bil med to dører. Men bilen har nå fått et bagasjerom på 310 liter og lastingen gjennom den store bakluken er enkel. Likevel er ikke Beetle en bil for familier med barn. Det vet alle som har forsøkt å smyge seg inn i baksetet for å få barna på plass i barnestol. Dessuten har bilen en nyttelast på bare 333 kilo. Det betyr at det ikke er mye igjen til bagasje når den har fire mennesker om bord. Derimot er den en spennende bil for to. Førerplassen er nydelig. Vi sitter godt og alt er oversiktlig og ukomplisert. De hvitlakkerte metallflatene passer perfekt inn i retro-stilen og gir ikke bilen noe billigpreg.

Med en pris fra 245 800 kroner, er nye Beetle rundt 35 000 kroner billigere enn forgjengeren. En årsak er motoren: En 1,2 liters bensinmotor på 105 hester. Du forventer ikke mye av en slik motor, men du skal bare ha kjørt noen hundre meter før du oppdager at den er fantastisk. Den trekker overraskende bra på lave turtall og er rask nok i lang baner. Årsaken er at den har en turbo som gir pustehjelp og ekstra kraft fra lave turtall. Akselerasjonen fra 0–100 målte vi til 12,1 sekunder, men i forbikjøringssituasjoner er den raskere enn Mini. Med et forbruk på blandet kjøring på 0,59 liter på mila, er Beetle den tørsteste av testbilene. Men den er også den klart tyngste.

Førermiljø og bra bagasjerom
Bakseteplass

VW Beetle 1,2 Design

Pris testbil:1,2 Design, kr 245 800,–
Billigste:1,2 Design, kr 245 800,–
Motor testbil:Firesyl. rekke, bensin, turbo, 1195
Ytelse:105 hk/ 77 kW v. 5000 omdr.
Moment:175 Nm v. 1550 – 4100 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:180 km/t/ 10,9 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,59 l/mil - 137 gram
Dekk:Nokian Hakkapeliitta R – 205/40 R18
Lengde cm:428
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1340/333

Beetle er morsom å kjøre. Styringen er presis og stabiliteten i understellet meget god i kritiske manøvrer. Støyen i kupeen er lav, men vår bil går på piggfrie vinterdekk og dette lydbildet kan forandre seg noe når sommerdekkene kommer på.

Men det aller viktigste er utseendet. I løpet av de dagene vi kjørte bilen, fikk vi mange kommentarer fra forbipasserende. Alle av det positive slaget. Mange har et forhold til de originale Bobla og det er tydelig at designerne har klart å gjenskape denne på en god måte.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70,0  (71,0)*

Forbruk landevei l/mil

0,59 (0,51)*

Aks 0-100 km/t sek.

12,1 (13,3)*

Bagasjerom liter

310 (218)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter