NAF Motor test av Mini Cooper
STIL OG KJØREEGENSKAPER: Et tøft utseende og ekstremt morsomme kjøreegenskaper gjør Mini Cooper til en spennende opplevelse. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor test Mini Cooper nteriør
MINI PLASS: Skal du ha folk i baksetet eller en del bagasje bak, kjøper du ikke Mini. Dette er den trangeste av de tre testbilene. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: MINI COOPER (2012)

Rendyrket kjøremoro

En bil med mer kjøreglede skal du lete lenge etter. Mini ligger klistret på veien som en gokart. Og hvis du tror den er liten, skal du ta en titt på originalen fra 1959.

Del denne artikkelen

Den var nemlig liten, med bare 3,05 meter fra støtfanger til støtfanger. Dagens Mini er 3,73 meter og betydelig bredere, men likevel langt fra en familiebil. Den er en bil for deg som først og fremst vil ha det moro bak rattet, eller bare liker stilen. Beinplassen i baksetet er liten, det krever sin mann eller kvinne å smyge seg ut og inn, og i bagasjerommet får du plass til tre handleposer. Og de slenger ikke rundt omkring for å si det sånn.

BMW, som bygger bilen, har ikke forsøkt å gjøre dette til en praktisk bil en gang. Det opplever du nå du setter deg inn bak rattet. Du sitter lavt som i en sportsbil og kjørestillingen passer perfekt. Er det første gangen du prøver en Mini, må du riktignok bruke de første ti minuttene til å finne ut hva de forskjellige bryterne er til. De likner ikke noe du kjenner fra andre biler. Det store speedometeret midt på dashbordet er plassert langt utenfor synsfeltet ditt når du kjører. Men det var slik på den originale Minien og designernes mål har først og fremst vært å få fram denne retro-følelsen. Og det har de klart til fulle.

Kjøreegenskapene er som i en gokart. Med ett hjul i hvert hjørne, lavt tyngdepunkt og en kontant og presis styring, får du en super følelse med veibanen. Du og bilen er ett, nesten som når du kjører en motorsykkel. I vår kritiske elgtest, lystrer bilen vårt minste vink. Med en gang du letter litt på gassen, kommer bakenden ut og gir en lett overstyring. Antisladdsystemet griper skånsomt inn for å hindre sladd. Mini har det laveste støynivået i kupeen av de tre bilene, både ved jevn hastighet og under akselerasjon.

Kjøreegenskaper og ytelser
Plassen i baksetet og bagasjerommet

Mini Cooper 2012

Pris testbil:Cooper 122 hk, 221 700,-
Billigste:Kr 185 000,- (One Minimalist – 75 hk bensin)
Motor testbil:Fire syl. rekke, bensin, 1598 ccm
Ytelse:122 hk/ 90 kW v. 6000 omdr.
Moment:160 Nm v. 4250 omdr
Toppfart/aks. 0-100 km/t:203 km/t/ 9,5 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,54 l/mil - 127 gram
Dekk:Continental SportContact 3 – 205/45 R17
Lengde cm:373
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1150/375

Vår Cooper-utgave har en 1,6 liters motor på 122 hester og koster 221 700 kroner, pluss registreringskostnader. Motoren er akkurat sterk nok til å oppfylle noen forventninger av kraft og ytelse. Men heller ikke mer. Den er raskest fra 0–100 av våre tre testbiler, men 11,4 sekunder gir ikke noen stor sportsbilfølelse. Når vi tester akselerasjonen fra 50–80 km/t på tredjegir – en tilnærmet forbikjøringssituasjon – blir den solid slått av VW Betle som har en 105 hesters motor under panseret. Mini leveres i billigste utgave med en 75 hesters motor. Vi har ikke kjørt den, men tipper at den blir for svak. Men her som i de to andre bilene: Det er stilen som teller. Og den er årsaken til at Mini har hatt så stor suksess de siste årene.

Blir du eier av en Mini, så vær klar over at bunnpanna på bilen sitter ubeskyttet og utsatt til. På en dårlig hyttevei kan du lett slå den i stykker, spesielt siden bilen har relativt lav bakkeklaring.

 

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,0  (71,0)*

Forbruk landevei l/mil

0,54 (0,51)*

Aks 0-100 km/t sek.

11,4 (13,3)*

Bagasjerom liter

160 (218)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter