NAF Motor test Mercedes A-klasse
ELEGANT: Nye Mercedes A-klasse er blitt betydelig mer sportslig i stilen. Det kan være en suksessoppskrift, men går samtidig på bekostning av det praktiske innholdet. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor test Mercedes A 180
IMPONERER: Den nye, lille bensinmotoren imponerer både når det gjelder ytelse og forbruk. Mer enn dette trenger du ikke i denne bilen. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: MERCEDES A-KLASSE (2012)

Tysk ungdomsflørt

Med nye A-klasse gjør Mercedes en solid helomvending: Fra en praktisk og høybygd bil for godt voksne, til en sportslig og elegant bil som jakter på yngre kjøpere.

Del denne artikkelen

Da Mercedes introduserte A-klassen i 1998, var det praktiske alfa og omega. I tillegg hadde bilen dobbelt bunn, hvor planen var å legge elektriske motorer, brenselcelle eller annen framtidsrettet teknologi. Praktisk, men ikke spesielt spennende. Nå er dette borte. I stedet er A-klasse blitt en bil som henvender seg til de kundene som i dag kjører Audi A3 og BMW 1-serie. En elegant og sportslig stil og mer spennende kjøreegenskapene teller mer enn det praktiske. Vi ser ikke bort ifra at det kan være en oppskrift til suksess. For det er en stor kjøpergruppe av single eller familier på to hvor akkurat dette teller mest.

Hovedinntrykket av nye Mercedes A-klasse, er slik: Vi sitter godt men lavt i setene. Utsikten bakover og til siden er dårlig og instrumenteringen kunne også vært mer lesbar. Bilen har fått elektrisk håndbrekk med betjeningsknappen upraktisk plassert under dashbordet til venstre for rattet. Men interiørdesignet elegant og gir en følelse av høy kvalitet. Plassen i baksetet er grei for to voksne. Bagasjerommet på 341 liter er relativt lite, men bakseteryggene kan slås ned ved behov.

Den nye bensinmotoren på 122 hester imponerer oss. En liten turbo sørger for at du får full gassrespons allerede fra 1500 omdreininger og god trekkraft hele veien mot 5000 omdreininger. Dette er den minste og rimeligste motoren som foreløpig leveres i nye A-klasse, men noe mer enn dette trenger du ikke. Samtidig er forbruket kuttet sammenliknet med de ”gamle” bensinmotorene til Mercedes. Vi kjørte bilen fra Årnes til Charlottenberg og tilbake med et forbruk på 0,43 liter på mila. Fabrikken oppgir et blandet forbruk på 0,55.

Imponerende bensinmotor, kjøreegenskaper
Plassen i baksetet og sikten ut

Mercedes A 180 AMG Sport   2012

Pris testbil:A180 AMG Sport kr 358 800,–
Billigste:Kr 269 900,- (A180–122 hk bensin)
Motor testbil:Fire syl. rekke, bensin, turbo, 1595 ccm
Ytelse:122 hk/ 90 kW v. 5000 omdr
Moment:200 Nm v. 1250 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:202 km/t/ 9,2 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,55 l/mil - 128 gram
Dekk:Nokian Hakkapeliitta R–225/45 R17
Lengde cm:429
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1370/565

Mercedes påstår at nye A-klasse er blitt en ”skikkelig kjøremaskin”. Dette stemmer nok om vi sammenlikner med den gamle A-klassen, men fortsatt er bilen mer på komfortsiden enn på den sportslige siden når det gjelder kjøreegenskaper. De myke vinterdekkene forsterker nok denne følelsen noe, for i smådumper merker vi at understellet er ganske fast i oppsettet.

Med denne bensinmotoren på 122 hester og manuelt gir, koster vår testbil i utgangspunktet 269 900 kroner pluss registreringsomkostninger og vinterhjul. Da er ikke standardutstyret imponerende. Men listen for ekstrautstyr på disse premiumbilene er full av fristelser og når vi får på AMG-styling, parkeringsassistent, fartsholder, navigasjon, mørke vinduer, bi-xenon lys etc., er prisen plutselig 358 800 kroner.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

65,0  (63,3)*

Forbruk landevei l/mil

0,55 (0,54)*

Aks 0-100 km/t sek.

10,1(10,8)*

Bagasjerom liter

341(347)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter