Motor test Ford B-Max
MYE GODT: Bra kjøreegenskaper, en super motor og gode veiegenskaper gjør Ford B-Max til en favoritt for mange. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Ford B-Max
PRAKTISK: Skyvedører uten b-stolpe er en dyr, men usedvanlig praktisk løsning. Du spaserer rett inn både foran og bak. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: FORD B-MAX

Jo mer, jo bedre

Jo flere mil vi får bak rattet i Ford B-Max, jo mer imponerer den. Ikke bare med det praktiske innholdet, men også med en utrolig motor.

Del denne artikkelen

Forventningene til en tresylindret, enliters bensinmotor er ikke så store, men så viser det seg at den har imponerende ytelser. Allerede ved 1400 omdreininger har den et dreiemoment på 170 nm og rundt 2000 omdreininger trekker den svært bra – godt hjulpet av en liten turbo. Og det er akkurat på svingete norske landeveier at du får fullt utbytte av disse egenskapene. Forbruket på en tur over fjellet fra Oslo til Hardanger og tilbake lå rundt 0,55 liter på mila uten noen form for sparekjøring. Siden dette er en bensinmotor, har den små utslipp av NOx, noe som er gunstig for den lokale forurensningen i byer. Dette er den første motoren med tannreim som ikke skal byttes. Et minus er at Ford foreløpig ikke tilbyr automatgir i kombinasjon med denne motoren. Automatgir i B-Max får du bare med den tradisjonelle 1,6 liters motoren på 105 hester.

Den praktiske biten i B-Max er også imponerende. Den har skyvedører bak og b-stolpen mellom dørene er fjernet. Det betyr at du uhindret kan spasere rett inn i bilen. Har du barn i baksetet, slipper du tanken på at de skal bulke bilen ved siden av på parkeringsplassen. Bagasjerommet er på bare 304 liter før du slår ned baksetene. Vi sitter godt i bilen og oversikten ut er god. Den har mange og små knapper på dashbordet og relativt små utvendige speil. På grunn av at B-stolpen er fjernet, er sikkerhetsbeltet forankret i seteryggen og litt klønete å få tak i.

Imponerende motor, praktiske dører
Mange små knapper på dashbordet

B-Max 1,0 Ecoboost Titanium 2013

Pris testbil:Kr 241 100,- inkl. ekstrautstyr inkl. leveringskostn.
Billigste:Kr 215 000,- (1,0 Ecoboost Trend – 100 hk bensin).
Motor testbil:Tre syl. rekke, bensin m/turbo
Ytelse:100 hk/74 kW v. 6000 omdr.
Moment:170 Nm v. 1400 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:175 km/t/ 13,2 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,49 l(mil - 119 gram
Dekk:Continental PremiumContact – 195/55 R16
Lengde cm:408
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1279/481

På veien er bilen komfortabel, den ligger godt i svingene og har presis og god styring. Ha du fortsatt litt av gutten igjen i deg og liker bilkjøring, vil du finne deg godt til rette her. Til tross for en tresylindret motor, har den det laveste støynivået av testbilene.

Rimeligste utgave av B-Max koster 215 000 kroner pluss registreringsomkostninger. Vår testbil, som blant annet har oppvarmet frontrute, nøkkelfri atkomst og automatisk klimaanlegg, koster 241 000 kroner.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

69,0  (69,3)*

Forbruk landevei l/mil

0,49 (0,53)*

Aks 0-100 km/t sek.

13,5 (13,5)*

Bagasjerom liter

304 (384)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter