

Jubel for italiensk retro
Dagens Fiat 500 er så nær originale som det er mulig å komme, samtidig som den skal gi god sikkerhet og komfort: En suveren bybil som får fram smilet.
Bilen er bare 3,5 meter fra støtfanger til støtfanger og er den klart korteste av de tre testbilene. Det betyr at den ikke har vokst mer enn en halv meter siden 1957. Dermed blir overraskelsen stor når vi åpner bagasjerommet for første gang. Det er større enn i Mini og større enn vi hadde forventet. Årsaken er det korte motorpanseret, som gir mer plass til folk og bagasje. Beinplassen i baksetet er også bedre enn i Mini, men takhøyden er et utfordring for voksne.
Fiat 500 er først og fremst en bybil. I trange gater og parkeringshus smetter den ut og inn, godt hjulpet av den spesielle styringen som du kan sette i lett bymodus. Du sitter relativt høyt i bilen og har god utsikt til alle kanter. Svingdiameteren er på bare 9,3 meter. Bilen har bakkestarthjelp, noe som er nyttig når du har mange kø- og rødlysstopp. Nyttig er også stopp-start-systemet, som skal spare deg for dyrebare bensindråper og CO2-utslipp akkurat i slike situasjoner. Forbruket oppgis til 0,48 liter på mila på blandet kjøring, det laveste av de tre testbilene.
Fiat 500 1,2 Italia
Pris testbil: | 1,2 Italia, kr 184 900,- |
---|---|
Billigste: | Kr 181 900,- (1,2 bensin – 69 hk). |
Motor testbil: | Fire syl. rekke, bensin, al1242 ccm |
Ytelse: | 69 hk/ 51 kW v. 5500 omdr. |
Moment: | 102 Nm v. 3000 omdr. |
Toppfart/aks. 0-100 km/t: | 160 km/t/12,9 sek |
Forbruk/CO2 blandet: | 0,48 l/mil - 113 gram |
Dekk: | Bridgestone Turanza ER500 – 155/55 R15 |
Lengde cm: | 355 |
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: | 940/385 |
Dette er ikke en langturbil som vi gleder oss til å kjøre Oslo-Lofoten i. Den innvendige støyen er markert når du kommer opp i motorveihastigheter. Setene er relativt enkle. Helt greie for kortere turer, men ikke spesielt gode i lengden. Bilen vår har en 1,2 liters bensinmotor på 69 hester. Den fungerer helt greit i småkjøring, men på motorvei innbyr den ikke til å bryte fartsgrensen. I vår test brukte bilen 16,5 sekunder fra 0–100 km/t.
Stilen er selvfølgelig et viktig salgsargument for Fiat 500. Den er liten og søt og passer godt for urbane par. Retro-stilen i interiøret er tiltalende og oversiktlig…..bortsett fra de digitale instrumentene midt i speedometeret. I dagslys er de vanskelig å lese dersom du er avhengig av lesebriller. Med en pris som starter på 181 900 kroner, pluss registreringskostnader, er ikke Fiat 500 en spesielt billig bil. Du får større biler enn dette langt rimeligere. Men de som faller for stilen er tydeligvis villig til å betale det den koster. I fjor var dette Fiats bestselger i Norge.
VÅRE MÅLINGER
Støy v/90 km/t dBA
74,0 (71,0)*
Forbruk landevei l/mil
0,48 (0,51)*
Aks 0-100 km/t sek.
16,4 (13,3)*
Bagasjerom liter
185 (218)*
*= gjennomsnitt tre konkurrenter