NAF Motor test Audi A3
FEM DØRER MÅ TIL: Nye Audi A3 gir en perfekt kombinasjon mellom kjøreglede og komfort. Når Sportback med fem dører er på plass om kort tid, er også det praktiske i orden. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Audi A3
FORBILDE: Interiøret til Audi er et forbilde når det gjelder oversikt og brukervennlighet. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: AUDI A3 (2012)

Komfort og kjøreglede i perfekt miks

Nye Audi A3 gir deg en perfekt kombinasjon av langturkomfort og kjøreglede på svingete veier. Om kort tid er femdørsutgaven i butikken og da blir det fart i salget.

Del denne artikkelen

Audi følger den samme oppskriften for A3 som VW gjør for Golf; ikke gjør store forandringer på en bil som allerede er en suksess. Derfor framstår nye A3 relativt lik den gamle, og det utvendige designet litt kjedelig sammenliknet med Mercedes A-klasse og Volvo V40. Men likevel spår vi nye A3 suksessrike år i Norge. Det er det flere årsaker til:

Mens Mercedes A-klasse og Volvo V40 er helt nye konsepter, og skal jakte på helt nye kundegrupper, har Audi A3 allerede en stor tilhengerskare i Norge. Mange av disse kommer helt sikkert til å kjøpe A3 igjen. Ikke minst fordi de er godt fornøyde med bilholdet sitt. I Motors AutoIndex svarer nesten alle Audi-kundene at de er svært godt fornøyde med både bilen, forhandleren og servicen de får på verkstedet. I tillegg er Audi-kundene blant dem som oftest kjøper samme merke igjen.

Vi testet A3 i begynnelsen av november og da var bare tredørsutgaven tilgjengelig i Norge. Vår bil har en ny 1,4 liters bensinmotor med turbo som i utgangspunktet koster 295 000 kroner med Ambiente-utstyr. Med ekstrautstyr står det 347 840 kroner på prislappen. Biler med tre dører selger tradisjonelt dårlig i Norge. Atkomsten til baksetet er vanskelig og beinplassen mindre enn vi ønsker. Men om kort tid er A3 Sportback med fem dører på plass og da vil salget ta av. Ikke minst siden den bare koster 8000 kroner ekstra. Da får du en bil som er sju centimeter lenger, har større akselavstand, bedre beinplass bak og et bagasjerom på 380 liter – en del større enn både i Mercedes A-klasse og Volvo V40.

Tradisjonelt har en 1,4 liters bensinmotor vært i minste laget for å kunne gi en sportslig kjørefølelse. Slik er det ikke lenger. De 122 turbo-hestene til Audi er svært effektive og gir omtrent den samme seigdragningen som en moderne dieselmotor på lave turtall. I tillegg mister den ikke futten når turtallet passerer 3000 omdreininger. Det er egentlig ingen grunn til å legge mer penger i en større motor enn dette. Forbruket på blandet kjøring oppgis til 0,52 liter på mila og dermed begynner også dette å nærme seg det en moderne diesel presterer.

Perfekt kombi av langturkomfort og kjøreglede
Bare tre dører

Audi A3 1,4 TFSI Ambition 2012

Pris testbil:A3 1,4 TFSI Ambition 347 840,–
Billigste:Kr 281 900,- (A3 122 hk bensin)
Motor testbil:Fire syl. rekke, bensin turbo, 1395 ccm
Ytelse:122 hk/ 90 kW v. 5000 omdr.
Moment:200 Nm v. 1400–4000
Toppfart/aks. 0-100 km/t:203 km/t/ 9,3 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,52 l/mil - 127 gram
Dekk:Continental Viking Contact 5 – 225/45R17
Lengde cm:424
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1250/485

Førerplassen er meget god. Det gjelder både setene, instrumenteringen, som er et eksempel til etterfølgelse, og utsikten fra førerplassen. Sammenliknet med de to konkurrentene i testen er A3 lett å parkere på trange plasser. For første gang i denne klassen kan du velge LED hovedlys. Med Audi connect kan du kople bilens navigasjonssystem til Google Earth, slik at du får virkelige bilder av gater og veier opp på navigasjonsskjermen. Kan anbefales.

Men det vi kanskje setter aller mest pris på et kjøreegenskapene til bilen. Få om noen klarer å bygge et understell som gir en så perfekt kombinasjon mellom komfort og kjøreglede. A3 er svært stabil og presis å kjøre på svingete landeveier. Likevel går dette ikke ut over komforten på langtur. Understellet tar både må og store ujevnheter i veien med glans. Og med et behagelig lavt innvendig støynivå er bilen en opplevelse å kjøre.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

63,0  (63,3)*

Forbruk landevei l/mil

0,55 (0,54)*

Aks 0-100 km/t sek.

11,4 (10,8)*

Bagasjerom liter

365 (347)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter