Motor test Mitsubishi Outlander 2013
MYE KOMFORT: Størrelsen er den samme, men komforten er bedre og prisen lavere i nye Mitsubishi Outlander. Foto: Egil Nordlien
Motor tester Mitsubishi Outlander
GOD PLASS: Outlander har stor innvendig plass og mulighet for sju seter. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: MITSUBISHI OUTLANDER

Mer enn praktisk

I løpet av de ti første dagene nye Mitsubishi Outlander var i butikken, ble 520 biler revet bort. Mange til gamle, fornøyde kunder.

Del denne artikkelen

Nye Outlander er ikke lenger enn den gamle, men likevel den største av de seks testbilene. Den ekstra plassen i bagasjerommet er en viktig del av suksessen til bilen. Med 591 effektive liter med fem seter i bruk og en total lastelengde med nedslåtte bakseter på 1,8 meter, er den en perfekt familiebil. At den kan leveres som sjuseter, der de to bakerste setene enkelt felles ned i gulvet når de ikke er i bruk, bidrar også til suksessen. Elektrisk bakluke og bakseter som kan flyttes fram og tilbake er praktisk.

Men det er mer enn det praktiske med Outlander.

Det utvendige designet er mer avrundet og elegant og taler for seg selv. Bak rattet føler vi en klar nivåhevning. Setene er bedre og det innvendige designet er bedre, mer oversiktlig og ryddig. Men først og fremst er kjørekomforten forbedret.

Det innvendige støynivået er lavere, styringen mer presis, stabiliteten på glatte veier meget god og fjæringskomforten bedre. I tillegg har den store bilen en overraskende kort svingradius, som gjør at den klarer seg fint i trange P-hus. 

Stort bagasjerom eller sju seter
Girutvekslingen

Mitsubishi Outlander DiD Instyle+ 7seter 2013

Pris testbil:2,2 DiD InStyle+ 7-seter – Kr 429 500,-
Billigste:Fra kr 299 900,- (2,0 Invite 2WD – 150 hk).
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 2268 ccm
Ytelse:150 hk/110 kW v. 3500 omdr.
Moment:380 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:200 km/t/ 10,2 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,54/140
Dekk:Nokian Hakkapeliitta R – 225/55 R18
Lengde cm:467
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1665/585

Testbilen har en 2,2 liters dieselmotor på 150 hester og en seks trinns manuell girkasse. Motoren har et dreiemoment på 380 newtonmeter allerede ved 1750 omdreininger og det gir mye krefter under normal kjøring. Sammen med den presise girkassen gjør den kjøringen til en drøm. Førstegiret ligger uvanlig lavt, noe som gir god trekkevne når du har en tung henger bak. På den annen side tømmer du giret fort i daglig kjøring. Firehjulstrekksystemet er automatisk og kopler inn bakhjulene elektronisk når det er glatt. Med en knapp mellom setene kan du velge å låse firehjulstrekken i lave hastigheter.

Testbilen koster 429 500 kroner som sjuseter med en bra utstyrspakke. Tar du vekk de to bakerste sparer du 30 000 og får et større bagasjerom. Kjøper du bilen med tohjulstrekk, noe ikke så mange har gjort foreløpig, koster den fra 299 900 kroner. Selv om du havner langt over 300 000 før leveringskostnader og vinterdekk er på plass, er dette mye bil for pengene.

OBS: Vær oppmerksom når du skal fylle spylevæske. Rett ved siden av påfyllingen, sitter en maken tank som rommer motorens kjølevæske.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

64,0  (63,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,54 (0,56)*

Aks 0-100 km/t sek.

11,5 (11,9)*

Bagasjerom liter

591  (473)*

*= gjennomsnitt seks konkurrenter