Motor test Mazda CX-5 2013
ENDELIG SUKSESS: Mazda CX-5 er en bil som imponerer på nesten alle måter. Kundene sår nærmest i kø. Foto: Egil Nordlien
Motor test Mazda CX-5 2013
NY TEKNIKK: Skyactive-teknikken betyr lavere vekt, nye effektive motorer og girkasser. Lavt forbruk og bedre kjøreegenskaper er resultatet. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: MAZDA CX-5

Vinner på alle områder

Et flott utseende, meget gode kjøreegenskaper og en bra pris, har gjort Mazda CX-5 til en kjempesuksess i Norge.

Del denne artikkelen

Siden introduksjonen i høst har CX-5 solgt i «bøtter og spann» og gjør at Mazda kan legge noen vanskelig år bak seg. Problemet nå er at forhandlerne ikke får nok biler og at ventetiden er blitt i lengste laget.

Det er flere ting som gjør Mazda CX-5 til en vinner. Det første mange kommenterer er det utvendige designet som er en fin blanding av sportslig og elegant. Den innvendige plassen er dessuten bedre enn hos en del konkurrenter. Bagasjerommet på 505 liter er ikke det aller største i klassen, men holder til en familie. Det er dessuten praktisk med bakseterygger som felles ned når du trekker i små spaker ved bakluka. Førerplassen gir et litt eksklusivt preg og setene er de beste i denne testen.

Det som imponerer mest, er det du ikke ser. Velkjent teknikk er videreutviklet til å gi omtrent de samme resultatene som andre får ved bruk av hybridteknikk. 100 kilo er kuttet bare fra karosseri og understell. Veiholdningen i kritiske manøvrer er blitt bedre, forbruket lavere og akselerasjoner raskere.

Gode kjøregenskaper , lavt forbruk og god pris
Ingen

Mazda CX-5 2,2 D Sport autom. 2013

Pris testbil:2,2 D Sport 4x4 aut. – Kr 425 700,- inkl. leveringskostn.
Billigste:Fra kr 284 100,- (2,0 Go 2WD – 165 hk).
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 2191 ccm
Ytelse:150 hk/110 kW v. 4500 omdr.
Moment:380 Nm v. 1800 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:194 km/t/ 10,2 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,55/144
Dekk:Continental CrossContact – 225/60 R17
Lengde cm:456
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1565/585

I dieselmotoren som sitter i vår bil er kompresjonen satt ned, vekten og den innvendige friksjonen er redusert og en tostegs turbo bidrar til god trekkraft hele veien fra 1700 til 4500 omdreininger. Motoren klarer de kommende Euro6 rensekravene uten en NOx-katalysator. Samtidig har den et lavere støynivå enn konkurrentene. Vår testbil har en ny sekstrinns automatgirkasse som skifter omtrent like raskt og komfortabelt som ei automatkasse med dobbeltkløtsj. Forbruket på bilen er bare 0,55 liter på mila på blandet kjøring.

Vår bil, som er den dyreste og best utstyrte av alle CX-5-modellene, koster 425 700 kroner – automatgiret inkludert. Det er en meget konkurransedyktig pris. Det aller beste kjøpet er utgaven med tohjulstrekk. Den koster fra 284 100 kroner.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

63,0  (63,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,55 (0,56)*

Aks 0-100 km/t sek.

11,5 (11,9)*

Bagasjerom liter

505  (473)*

*= gjennomsnitt seks konkurrenter