Motor test Kia Ceed Cee´d
SELGER PÅ UTSEENDET: Kia cee´d selger på sitt gode utseende, fastslår den norske importøren. Foto: Rune Korsvol
Motor test KIa Cee´d ceed
OVERRASKER: Bilen overrasker med en høy grad av komfort og en rimelig pris. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: KIA CEE'D

Det stilige valget

Tidligere Audi-designer Peter Schreyer har sørget for at Kia cee'd nå framstår som en av de stiligste bilene i Golf-klassen. Men det er mer enn utseendet med cee'd.

Del denne artikkelen

– Utseendet er en viktig årsak til at salget av Kia øker i et europeisk bilmarked i krise. Gode priser og lange garantier er andre viktige årsaker, sier den norske Kia-sjefen Jan Pettersen. Nye cee'd faller godt inn i denne beskrivelsen.

Utseendet er en god kombinasjon av sportslighet og eleganse. Vår testbil, som har en 135 hesters bensinmotor og meget god utstyrspakke, koster 288 900 kroner inkludert leveringskostnader. Billigste cee'd, med 100 hesters bensinmotor, får du fra 203 400 kroner. Billigste VW Golf koster 40 000 kroner mer. Kia gir sju års/ 160 000 kilometers garanti. Det gir kundene god forutsigbarhet i bilholdet, selv om Kia bruker denne garantien for alt den er verd i et forsøk på å holde kundene i merkeforhandlernes service-program i disse årene.

Innvendig er det en hel verden mellom denne bilen og forrige cee'd. Valget av materialer er tydelig inspirert av de tyske bilprodusentene. Utstyrsmessig står cee'd ikke tilbake for disse konkurrentene. Du får blant annet svingbare xenonlys, parkeringsassistent som lukeparkerer bilen for deg, et meget tydelig ryggekamera og dobbeltkløtsj automatgirkasse på denne bensinutgaven. Vi sitter godt i setene og lesbarheten til instrumenter er meget god.

cee`d er 4,31 centimeter fra støtfanger til støtfanger mot VW Golf sine 4,25. Innvendig er det blitt et par centimeter ekstra takhøyde og litt ekstra beinplass i baksetet. Her er det god plass til to voksne. Bagasjerommet tar 380 liter, litt mer enn Toyota Auris og det samme som Golf. Slår du ned bakseteryggene og vipper opp sitteputene, får du et lasterom med helt flatt gulv.

Mye komfort, god pris
Bensinmotoren litt gammeldags

Kia Cee'd 1,6 Exclusive 2013

Pris testbil:1,6 Exclusive bensin – kr 288 900,– inkl. leveringskostn.
Billigste:Kr 203 400,- (1,4 bensin 100 hk)
Motor testbil:Fire syl. rekke, bensin, 1591 ccm
Ytelse:135 hk/ 99 kW v. 6300 omdr.
Moment:164 Nm v. 4850
Toppfart/aks. 0-100 km/t:190 km/t/ 10,2 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,52/124
Dekk:Nokian Hakkapeliitta R – 205/55 R16
Lengde cm:431
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1268/552

Bensinmotoren i vår bil er ikke spesielt moderne, men helt grei. Den trenger litt gasspådrag for å yte maksimalt og forbruket på 0,52 liter på mila og CO2-utslippet på 124 gram per kilometer er noe høyere enn hos de andre i testen. For å kunne holde bilprisen nede, har Kia bevisst valgt å holde seg unna de mest moderne hybrid- og bensinturbo-løsningene. Fabrikkens leverer imidlertid cee´d med en 100 hesters dieselmotor som klarer seg med 0,37 liter på mila, og den er allerede blitt en bestselger i Norge.

Komfortmessig overbeviser også nye cee'd. Førerplassen er meget god. Den innvendige støyen, som vi har målt med piggfrie vinterdekk, er litt høyere enn i Golf, men ikke plagsom på noen måte. Retningsstabiliteten er god og på svingete veier er bilen stabil og lettkjørt. Riktignok ikke like kompakt og presis som Golf, men god nok for de fleste.

I vår store vintertest av 20 nye biler (Motor nr. 2) viser bensinbilen at den blir meget raskt varm i kulde. Bremsene og framkommeligheten på glatt vei er gjennomsnittlig.

Stasjonsvognutgaven vil stå for bortimot 60–70 prosent av cee´d salget og den koster 15 000 kroner mer enn femdørs-utgaven som vi har testet.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

63,0  (63,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,52 (0,46)*

Aks 0-100 km/t sek.

11,6 (11,1)*

Bagasjerom liter

380  (373)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter