Opel Astra er Årets Bil i Europa 2016
MORSOM Å KJØRE: Opel Astra er en morsom bil å kjøre og har utstyr ikke en gang større luksusbiler har som standard. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Opel Astra har mye utstyr som standard
MYE UTSTYR: Astra har utstyr som til nå bare har vært vanlig i større luksusbiler. Du får blant annet LED-hovdlykter og massasje og ventilasjon i førersetet. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Bagasjerommet i Opel Astra er ikke blant de største
LITT MINDRE: Nye Opel Astra er litt kortere enn den gamle, men bakseteplassen er god og bagasjerommet på det jevne. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Motor test Opel Astra 2016

Test Opel Astra - kåret til Årets Bil i Europa

Da nye Opel Astra i mars ble kåret til Årets Bil i Europa foran Volvo XC90, var konkusjonen at fornuften seiret. Men det er mer enn fornuft ved denne bilen: Spennende utstyr og gode kjøreegenskaper for eksempel.

Mye utstyr og morsomme kjøreegenskaper
Litt stump fjæring

Opel Astra 1,4 Premium

Pris testbil:Kr 310.400,- inkl. leveringskostn.
Billigste:Kr 224.900,- (1,0 Inovation bensin - 105 hk)
Motor testbil:Fire syl. rekke, bensin m/turbo 1399 ccm
Ytelse:150 hk/110 kW v. 5000 omdr
Moment:230 Nm v. 2000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:215 km/t/ 8,5 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,51 l/mil - 117 gr.
Dekk:Bridgestone Turanza – 220/40 R18.
Lengde cm:437/187/149
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1278/537

Astra har utstyr som til nå bare har vært vanlig i større luksusbiler. Du får blant annet LED-hovedlykter og massasje og ventilasjon i førersetet. Førstnevnte er standard og viktig. Sistnevnte koster litt ekstra, men er etter vår mening ikke så nødvendig. Allerede fra mellomste utstyrsnivå er Opel Eye fører-assistentpakke, med automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling på frontruten, trafikkskilt-leser og vinglevarsler standard. Vi har nettopp avsluttet en prøvekjøring av BMW X3, og den har ikke noe av dette utstyret som standard.

Les hele testen med tre konkurrenter og testdata i magasinet Motor (innlogging for NAF-medlemmer).

Nye Astra er også en morsom bil å kjøre. Først og fremst på grunn av de stabile og presise egenskapene på veien. Astra er enda et hakk raskere i vår kritiske unnamanøver enn Mazda 3. Den oppfører seg svært stabilt og udramatisk, selv i høy hastighet. På landeveiene er styringen såpass presis at den kan føles litt vinglete før du venner deg til den. På dårlig asfalt kan den også føles litt stump i fjæringen. En forklaring kan være at testbilen har 18-tommers hjul.

Under panseret i vår bil sitter det en 150 hesters bensinmotor med turbo, som absolutt får godkjent. Den er raskest fra 0-100 av alle testbilene og er kjapp i forbikjørings-situasjoner. Forbruket målte vi til 0,64 liter på mila på en blanding av by- og landeveiskjøring. Det er midt på treet av testbilene. Bagasjerommet på 370 liter er ikke blant de største i klassen, men beinplassen i baksetet er større enn hos konkurrentene.

Vår testbil koster 310.400 kroner med noe ekstrautsyr. Tar vi den store motoren i betraktning, er dette en god pris. Rimeligste utgave, med en bensinmotor på 105 hester, får du fra 224.900 korner. I disse dager er stasjonsvogn-utgaven på plass i butikkene og den er normalt bestselgeren til Astra.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70,0  (70,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,64 (0,64)*

Aks 0-100 km/t sek.

10,6 (11,4)*

Bagasjerom liter

370 (385)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter