Motor test Honda CR-V 2013
MER PERSONBIL: Nye Honda CR-V er laget mer som en kombinasjon av stasjonsvogn og SUV. Resultatet er mer komfort, nytt og bedre firehjulstrekksystem, men lavere bakkeklaring. Foto: Egil Nordlien
Motor Test Honda CR-V 2013
MYE KOMFORT: Honda CR-V byr på mye kjørekomfort og et stort bagasjerom. Foto: Egil Nordlien
MOTOR-TESTEN: HONDA CR-V

Det beste fra to verdener

Nye Honda CR-V er en fin blanding av stasjonsvogn og SUV. Den gir deg mer komfort men lavere bakkeklaring enn konkurrentene.

Del denne artikkelen

Det var på mange måter Honda CR-V som startet SUV-eventyret i Norge. Ved første øyekast er det kanskje ikke så lett å se de store forandringene fra forrige CR-V, men de er der. Den nye ser større ut enn den gamle, men er faktisk litt kortere. Årsaken til «synsbedraget» er en lavere og mer elegant framtoning. Honda har tatt et bevisst valg og laget bilen som en mellomting mellom en stasjonsvogn og en SUV.

Det betyr at kjørekomforten er blitt bedre. Vi sitter godt i setene og interiøret er lett å gjøre seg kjent med. Selv om bilen er litt kortere er bagasjeplassen økt med 65 liter og passer dermed utmerket for en barnefamilie. Plassen i baksetet, ikke minst for beina, er god for tre personer. Måten å felle ned bakseteryggene på, begynner å nærme seg stor ingeniørkunst. Ved å trekke i en liten spak på siden i bagasjerommet (eller en liten hempe på siden av baksetet) faller seteryggen automatisk framover, samtidig som sitteputen felles opp og hodestøtten klapper sammen. Den dårlige sikte bakover under rygging får et minus.

CR-V nå har bakkeklaring mer på linje med en stasjonsvogn – det vil si 16,5 centimeter. Til gjengjeld har den fått et nytt firehjulstrekksystem med elektronisk styrt inn- og utkopling istedenfor det gamle mekanisk-hydrauliske systemet. Det betyr raskere innkopling av firehjulstrekk når veien er glatt, noe som skal gi bedre framkommelighet.

God kjørekomfort. Stort bagasjerom.
Litt lavere bakkeklaring enn konkurrentene

Honda CR-V 2,2 i-DTEC – 2013

Pris testbil:2,2 i-DTEC 4WD exec. – Kr 481 000,- inkl. leveringskostn.
Billigste:Fra kr 330 000,- (2,0i-VTEC 2WD – 155 hk)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 2199 ccm
Ytelse:150 hk/110 kW v. 4000 omdr.
Moment:350 Nm v. 2000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:0–100 km/t: 190/9,7
Forbruk/CO2 blandet:0,58/154
Dekk:Continental CrossContact – 225/60 R18
Lengde cm:457
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1723/477

Testbilen har en 2,2 liters diesel på 150 hester og sekstrinns manuelt gir. Dette er en fin motor med mye kraft på lave turtall. Men bilen blir relativt dyr: Den koster 481 000 kroner inkludert en topp utstyrspakke og registreringskostander. Det er uansett noen tusenlapper mer enn flere av konkurrentene.

Den aller største nyheten er kanskje at bilen nå også kommer i en rimeligere utgave med bare forhjulstrekk, slik mange av konkurrentene har hatt de siste par årene. Den høye sittestillingen er den samme, men prisen starter på 339 000 kroner med en 155 hesters bensinmotor under panseret.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

63,0  (63,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,58 (0,56)*

Aks 0-100 km/t sek.

11,2 (11,9)*

Bagasjerom liter

589  (473)*

*= gjennomsnitt seks konkurrenter