KJØREMASKIN: Ford Focus har de beste kjøreegenskapene av alle. Den lille motoren imponerer.

Motor-testen: Ford Focus

Kjøreglede i fokus

Ford Focus er bilen for deg som vil ha de aller beste kjøreegenskapene. Så får du heller tåle at plassen er litt mindre enn i konkurrentene.

Publisert Sist oppdatert
Les hele testen med fire konkurrenter i magasinet MOTOR

Ford Focus 2015

Du merker det med en gang du setter deg inn:

Setene har fin sidestøtte, kjørestillingen kan justeres perfekt, styringen er presis og girkassen har korte og presise steg. På svingete landeveier er fjæringen relativt fast og stabiliteten god.

Focus er en bil for deg som liker en aktiv kjørestil.

I tillegg imponerer motoren. Den har bare tre sylindrer og et volum på en liter, men har usedvanlige prestasjoner.

Ytelsen er på 125 hester, på lave turtall trekker den like godt som en moderne diesel, og den støyer overraskende lite. Vår måling viser lavt støynivå både i jevn hastighet og under akselerasjon.

Vi målte landeveisforbruket til 0,54 liter på mila – det samme som VW Golf. Med Titanium utstyrspakke koster testbilen 256 000 kroner pluss registreringskostnader og dekkpakke.

Det er en god pris.

På det praktiske er Focus litt dårligere enn de andre.

Bagasjerommet tar 490 liter – 120 mindre enn Skoda Octavia. Baksetene er også litt trangere enn de beste. For å felle ned bakseteryggene skikkelig, må du først vippe opp sitteputene i baksetet. Det gir kortere lastelengde.

Bilen har en del utstyrsdetaljer som vi setter stor pris på:

Påfyllingsåpningen er konstruert slik at du ikke kan fylle feil, når du åpner døra felles en liten beskytter ut slik at du ikke bulker bilen ved siden av, og elektriske tråder i frontruten tiner isen på et par minutter. Ingen skraping og iskalde hender.

Ford Focus fikk beste karakter, fem stjerner, da den ble kollisjonstestet av EuroNcap. Kundene er litt mindre fornøyd med forhandlerne og verkstedene enn gjennomsnittet, viser Motors Autoindex.