Mazda 3 har gode kjøreegebnskaper på svingete veier
KJØREGLEDE: Mazda 3 gir mye kjøreglede og god kvalitetsfølelse. Vår bil er utstyrt med 18-tommers hjul som gir en del støy. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Nazda 3 gir en gød følelse av kvalitet også i interiøret
GOD FØRERPLASS: Førerplassen i Mazda 3 passer oss godt og utstyret omfatter blant annet fartsholder som passer avstanden til bilen foran. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Mazda 3 har et utseende som skiller seg litt fra de andre
MINSTE BAGASJEROM: Mazda 3 er bilen med det minste bagasjerommet i testen. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Motor test

Mazda 3 elsker svingete veier

På svingete veier er Mazda 3 i sitt rette element. Presis styring, korte girskift, sportslige seter og et stabilt understell gir en stor grad av kjøreglede.

Supre kjøreegenskaper og god kvalitetsfølelse
Supre kjøreegenskaper og god kvalitetsfølelse

Mazda 3 2,0 Optimum

Pris testbil:284.600,-
Billigste:223.000,-
Motor testbil:Fire syl. bensin, 1998 ccm/16 vent.
Ytelse:120 hk/88 kW v. 6000 omdr.
Moment:210 Nm v. 4000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:195 km/t/ 8,9 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,51 l/mil - 119 gr.
Dekk:Michelin Pilot Sport3 – 215/45 R18
Lengde cm:446/180/147.
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1280/535

Dette er med andre ord en bil for deg som liker stabile og presise kjøreegenskaper, men samtidig vil ha en viss grad av komfort. Følelsen bak ratte er også et viktig bidrag. Setene har god sidestøtte. Headup-display og fartsholder med avstandsregulering til bilen foran er et absolutt pluss. OBS: Speedometeret i bilen har nesten ingen misvisning.

Det er forresten ikke bare kjøreegenskapene som gir oss en god følelse. Mazda 3 gir også en følelse av god teknisk kvalitet.

Les hele testen med tre konkurrenter og testdata i magasinet Motor (login for NAF-medlemmer)

I alle nye biler har Mazda såkalt Skyactive-teknologi, som betyr at de blant annet har kuttet mye vekt. Dette gir ikke bare positivt utslag for kjøreegenskapene, men også for forbruket. Vi målte 0,60 liter på mila på en blanding av by og landeveiskjøring. Det er det laveste av de fire testbilene. Motoren i vår testbil er en 120 hesters bensin uten turbo. Den holder greit til vanlig landeveiskjøring. Den trenger litt turtall for å yte maksimalt og er ganske treg i mellomregisteret fra 50 til 80 km/t. Sånn sett står den kanskje ikke helt i stil med den sportslige kjørefølelsen.

På minussiden noterer vi oss mer hjulstøy enn i et par av de andre konkurrenter. Mazda 3 er bilen med det minste bagasjerommet i testen og beinplassen i baksetet er også den korteste. Likevel er de mulig å plassere en bakovervendt barnestol der, blant annet fordi bakdørene har god åpning.

Billigste utgave av bilen koster fra 223.900 kroner, med en 100 hesters bensinmotor. Vår testbil med 120 hesters bensin og Optimum-utstyr koster 284.600 kroner pluss registreringskostnader. Det er en god pris sammenliknet med en del konkurrenter. Forbrukerrådet mener Mazdas nybil-garanti er blant de dårligste (les detaljene på www.forbrukerradet.no).

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70,8  (70,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,60 (0,64)*

Aks 0-100 km/t sek.

12,0 (11,4)*

Bagasjerom liter

364 (385)*

*= gjennomsnitt femk konkurrenter