Motor tester Citroen C4 Aircross kompakt SUV
EGET DESIGN: Citroën C4 Aircross er barsk å se på, har en god pris og kan skryte av solid japansk kvalitet. Foto: Egil Nordlien
Motor tester Citroen C4 Aircross kompakt SUV
LETTKJØRT: C4 Aircross er lettkjørt, men mangler litt av den typiske Citroen-følelsen bak rattet. Foto: Egil Nordlien
Motor tester Citroen C4 Aircross kompakt SUV
GOD TUR: Lettkjørt men litt stiv på dårlig underlag. Foto: Egil Nordlien
Test Citroen C4 Aircross

Citroens beste?

Du får ikke den typiske Citroën-følelsen bak rattet i C4 Aircross. Kanskje ikke så rart siden den er bygget på samme lest som Mitsubishi ASX.

”En bil som er lett å like” er kommentaren som går igjen i hele testlaget. Citroën C4 Aircross bygges av Mitsubishi, men Citroën har bidratt med blant annet et eget utvendig design og sin velprøvde 1,6 liters turbodiesel. Man har på en måte tatt det beste fra to verdener og fått et meget godt resultat.

C4 Aircross er 4,34 meter fra støtfanger til støtfanger og tilhører dermed de kompakte SUV-ene. Den er relativt enkel å manøvrere selv i trange parkeringshus, samtidig som akselavstanden er stor nok til å gi en stabil og sikker kjørefølelse på glatt underlag. I tillegg er beinplassen i baksetet bra. Bagasjerommet på 416 liter er litt større enn vi forventet i en såpass kompakt bil.

Når vi sier at C4 Aircross ikke gir den typiske Citroën-følelsen, så tenker vi blant annet på det innvendige designet. Det er meget oversiktlig med lettleste instrumenter og godt plasserte brytere. Det er egentlig bare å sette seg inn, trykke på startknappen og kjøre. Men Citroën-tilhengere vil også oppdage at komforten på dårlig underlag er et hakk dårligere enn de er vant med. Understellet er noe stivere og takler ikke små ujevnheter like bra som de franske Citroën-bilene.

Firehjulstrekken er den samme som i Mitsubishi ASX: Det vil si automatisk innkopling av bakhjulene via en elektronisk styrt lamellkløtsj når det blir glatt. Med et lite ratt mellom setene kan du låse til permanent 4x4 i lave hastigheter. Vi er usikre på hvor effektivt dette er. I de testene vi gjorde opp en glatt bakke, merket vi ingen stor forskjell fra den automatiske innstillingen.

Gunstig pris, gjerrig motor
Stiv på dårlig vei

Pris testbil:346 800,- 1,6 HDi 4WD inkl. leveringskostn.
Billigste:259 900,- 1,6 bensin 2WD
Motor testbil:Firesyl. rekke turbodiesel
Ytelse:115 hk/84 kW v. 3600 omdr
Moment:270 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:180 km/t/ 11,6 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,49 l/mil - 110 g/km
Dekk:Continental CrossContact
Lengde cm:434
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1500/560

I vår testbil sitter Citroëns egen turbodieselmotor på 115 hester. Den gjør ikke Aircross til noen racerbil, men den har godt drag helt fra bunnen og gir ikke minst bilen en gunstig pris. Det vil si 346 800 kroner inkludert ei grei utstyrspakke og kostnader for frakt og levering. Vi føler at dette er mye bil for pengene. Også Aircross leveres med bare forhjulstrekk. Da starter prisen på 259 900 kroner med en 116 hesters bensinmotor. Mon tro om ikke dette er en av Citroëns beste tilbud. Den har i hvert fall potensial til å trekke helt nye kundegrupper til det franske merket.