Motor test Citroen Berlingo 2013
MANGE ANSIKTER: Citroën Berlingo kommer i mange varianter som varebil eller praktisk personbil, med firehjulstrekk og med automatgir. Det gir suksess. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Citroen Berlingo
FOR TRE: Med tre seter har Berlingo en ekstra fordel. Bruker du bare to, kan det midterste setet gjøres om til arbeidsbord. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Citroen Berlingo lasterom
STØRST: Berlingo har det største og bredeste lasterommet av de tre testbilene. En exuropall på tvers skal være mulig å få inn. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: CITROËN BERLINGO

Praktisk for håndverkere

Citroën Berlingo er blitt en suksess fordi den kommer med tre seter, firehjulstrekk, automat og mange praktiske løsninger som er nyttig for håndverkere.

Del denne artikkelen

Berlingo finnes til og med som rimelig, femseters personbil. Kanskje den mest praktiske familiebilen på markedet. Alle mulighetene til å velge bil etter akkurat ditt behov, gjør Berlingo til en av Citroëns bestselgere. Tvillingbroren Peugeot Partner har så langt ikke nådd de samme salgstallene, men ting tyder nå på at den er på vei etter.

Vår Berlingo har en 90 hesters bensinmotor som fungerer helt greit til formålet. 0–100 målte vi til 15,5 sekunder og fabrikken lover et forbruk på 0,48 liter på mila på blandet kjøring. Setene er OK, men sidestøtten for myk. Dette merkes under kjøring på svingete veier. Rattet kan justeres både i høyde og lengde, noe som gjør det mulig å finne en bra kjørestilling. Girspaken sitter rett ved siden av rattet og bidrar til en lettkjørt følelse. Også her tar B-stolpen bort noe av sikten ut til siden.

Les også: Test Mercedes Citan

At bilen har tre seter og mulighet for å kople ut kollisjonsputen, er praktisk dersom du har behov for å hente barn i barnehage på vei hjem fra jobben. To standard barnestoler får akkurat plass ved siden av hverandre. Bruker du bare to seter, kan midtsetet gjøres om til arbeidsbord. Under setene er det store oppbevaringsrom.

Utstyret i Poff-utgaven er blant annet fartsholder med fartsbegrenser, blåtann og USB-tilkopling. Bilen har også en såkalt «Grip Control», der du med et lite ratt på dashbordet kan tilpasse antispinnsystemet for å gi best mulig grep på underlag som sand, snø og så videre. Støynivået på 70 dBA i jevnt 80 km/t er likt som i Caddy og Citan, men høyere enn i en moderne personbil. I vår test er det Berlingo som har den korteste bremsestrekningen.

Det største og beste lasterommet og tre seter
Setene kunne vært bedre

Berlingo 1,6 e-HDI Proff 2013

Pris testbil:1,6 e-HDI Proff L1 – kr 187 707,–
Billigste:Kr 177 212,- (1,6 bensin 95 hk)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, 1560 ccm
Ytelse:90 hk/ 66 kW v. 4000 omdr.
Moment:215 Nm v. 1750
Toppfart/aks. 0-100 km/t:162 km/t/ 12,8 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,48 l/mil/125 gram
Dekk:Continental SportContact – 205/50 R17.
Lengde cm:438
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1395/815.

Prisen på vår testbil er 187 707 kroner og det er gunstig sammenliknet med Caddy og Citan. Den aller billigste utgaven av Berlingo har en 95 hesters bensinmotor under panseret og koster fra 177 212 kroner.

Les også: Test VW Caddy

Varerommet tar 3,3 kubikkmeter last og er størst av de tre konkurrentene. Blant annet skal en europall kunne lastes på tvers. Berlingo har omtrent samme høye nyttelast som Caddy, men hengervekten på 940 kilo er en god del lavere. Vår bil har skyvedør bare på den ene siden, men bakdørene er sidehengslet og gjør lasting enkelt.

Citroën gir seks års garanti mot gjennomrusting og bare to år mot lakkrust. Dette er på papiret den dårligste garantien av de tre testbilene.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70,0  (70,0)*

Forbruk landevei l/mil

0,48 (0,48)*

Aks 0-100 km/t sek.

15,5 (15,3)*

Bagasjerom liter

3300  (3200)*

*= gjennomsnitt tre konkurrenter