NAF Motor tester Citroen Berlingo personbil
PRAKTIKER: Citroën Berlingo er mer enn en varebil. Med fem seter er dette den mest praktiske familiebilen du får for pengene. Foto: Tor Magnussen
Citroen Berlingo testet av Motor
LETTKJØRT: Berlingo er ganske lettkjørt, men kjørekomforen er ikke like god som i en vanlig personbil. Foto: Tor Magnussen
MOTOR-TESTEN: CITROËN BERLINGO

Super-praktisk familiebil

Den er kanskje ikke så stilig, men slår du opp ordet «praktisk» i et leksikon, kan svaret gjerne være «Citroën Berlingo».

Del denne artikkelen

For en barnefamilie, som kanskje også er i gang med et bygge- eller oppussingsprosjekter, må dette være drømmebilen. En ting er det stor firkantete bagasjerommet hvor du fint kan trille en barnevogn rett inn. Slår du sammen baksetene eller tar dem helt ut, har du et lasterom ingen andre av testbilene er i nærheten av.

Takhøyde er på en meter og bakluka så stor at du kan kjøre en pall med Leca rett inn. Når luka er åpen, blir den et fint tak for et grillparty. De store skyvedørene gjør at ungene kan spasere rett inn og ut av baksetene, uten å komme i skade for å bulke bilen du har parkert ved siden av.

Det er tre separate stoler bak og bredden er så god at du får plass til tre barnesetere. Tar vi med at Berlingo har en mengde separate «skuffer og skap» til oppbevaring av utstyr, så er det meste av det praktiske nevnt.

De fleste kjenner Berlingo som en varebil. Sett i et slik lys er kjørekomforten i bilen slett ikke ille. Den støyer litt mer enn de beste, har en litt «billigere» klang i dørene, men ikke mer enn at det fint går an å leve med.

Førersetet gir ok komfort for de fleste, men vår mann på to meter finner seg ikke til rette her. De kraftige vindusstolpene tar bort noe av sikten ut, men de store speilene gjør likevel sitt til at bilen føles lett å manøvrere og parkere. Instrumenteringen er oversiktlig, bortsett fra de digitale displayene som har røde tall på sort/rød bakgrunn.

Fem seter og stort bagasjekrom
Kjørekomforten

Citroën Berlingo 1,6 HDi

Pris testbil: 1,6 HDi – Kr 265 450,-
Billigste:Fra kr 265 450,- (1,6 HDi – 90 hk)
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1560 ccm
Ytelse:90 hk/68 kW v. 4000 omdr.
Moment:230 Nm v. 1750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:161 km/t/ 14,3 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,48 l/mil - 139 gram
Dekk:Continental Viking Contact 5 – 195/65 R15
Lengde cm:438
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1410/555

Bilen er høy og firkantet. Vi har kjørt den både på våt asfalt og snødekte vinterveier og den oppfører seg relativt stabilt rett fram og stødig i svingene.

Berlingo får du med en 90 hesters diesel, som gir overraskende bra trekkraft på landeveien, men ikke sprintertakter fra 0–100. Forbruk på blandet kjøring ligger på rett over en halv liter på mila. Listeprisen er fra 265 450 kroner, med et tillegg på rundt 10 000 kroner dersom du ønsker trinnløst automatgir.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

62,7  (60,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,53 (0,48)**

Aks 0-100 km/t sek.

20,1 (16,6)*

Bagasjerom liter

675 (507)*

*= gjennomsnitt fem konkurrenter. Aks-prøver kjørt på snøføre med ABS. ** = fabrikktall