NAF Motor tester Audi A4 Avant
MEST FORNØYD: Audi-kundene er meget godt fornøyde både med bilen og servicen, viser Motors nye AutoIndex. Slik blir det bestselger av. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Audi A4 Avant interiør
GOD PRIS: Bra plass, mye komfort og motorer godt tilpasset det norske avgiftsregimet, gir følelsen av at du får mye bil for pengene. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor test Audi A4Avant
STØRST: Audi A4 har litt større bagasjerom enn Volvo V60 og Mercedes C-klasse. Foto: Rune Korsvoll
MOTOR-TESTEN: AUDI A4 AVANT

Bestselger med god grunn

Audi A4 har i mange år vært bestselgeren blant de litt finere stasjonsvognene. Det er mange grunner til det.

Del denne artikkelen

For det første er Audi-kundene meget godt fornøyd med bilen, servicen de får hos forhandleren og jobben som gjøres på verkstedet. Det viser Motors nyeste AutoIndex der mange tusen bileiere forteller om bilholdet sitt. Men det er flere årsaker: Audi har mange motorvarianter, inkludert noen relativt små som har gjort inngangsprisen til A4 relativt rimelig. Det vil si fra i overkant av 350 000 kroner for en bil med 120 hesters bensin eller dieselmotor. I tillegg er Audi store på firehjulstrekk, noe som utgjør en vesentlig del av salget. Men det har også med det praktiske å gjøre. Mens forrige utgave av Audi A4 var akkurat litt for liten til å fungere godt som en familiebil, er både bakseteplassen og bagasjerommet i denne bilen såpass stort at både voksne og barn vil trives godt. Bilen er blitt tolv centimeter lengre og fem centimeter bredere.

Når du setter deg inn i A4, får du umiddelbart en god følelse. Førerplassen er oversiktlig og setene passer oss veldig god. Her er det trivelig å være. Testbilen vår har en toliters turbodiesel på 120 hester under panseret. Den fungerer helt greit til daglig bruk, ikke minst på grunn av dreiemomentet på 290 Newtonmeter som du har helt fra 1750 omdreininger. Den presterer et forbruk på 0,51 liter på mila på blandet kjøring med sekstrinns manuell girkasse. Men dersom du har behov for å trekke henger i ny og ne, kan det kanskje være lurt å vurdere en litt større motor. Den nye bensinmotoren med 120 hester og direkte innsprøyting kan også være et alternativ. Den gir noe av den samme følelsen som en dieselmotor, men har minimale utslipp av sot og nitrøse gasser.

Vår A4 har mindre utstyr enn de to andre, men vi savner egentlig ikke noe. I utgangspunktet koster bilen 351 500 kroner, men med utstyrspakker som blant annet omfatter sportsunderstell, 17 tommers aluminiumsfelger, sportsseter, xenonlykter, fartsholder og et mer påkostet lydanlegg, kommer prisen opp i 389 000 kroner. Det føles fortsatt som en god pris.

KJøreegenskaper og fornøyde kunder
Lite utstyr standard

Audi A4 2,0 Avant 2,0 TDI

Pris testbil:A4 2,0 Avant 2,0 TDI – Kr 351 500,–
Billigste:Kr 351 000,– A4 1,8 TSFI – 120 hk bensin.
Motor testbil:Fire syl. rekke, turbodiesel, commonrail, 1968 ccm
Ytelse:120 hk/ 88 kW v. 4200 omdr.
Moment:290 Nm v. 1750–2500 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:197 km/t/11,2 sek
Forbruk/CO2 blandet:0,51 l/mil – 134 gram
Dekk:Bridgestone Potenza RE – 225/50 R17
Lengde cm:470
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1605/495

Bilen har lang akselavstand, noe som ikke bare bidrar til bra beinplass i baksetet. Den gir også et positivt bidrag til kjørekomforten. I tillegg går testbilen på relativt normale 50-profil dekk, noe som gir et lavt innvendig støynivå. Vi målte 64 dBA ved 80 km/t på grov asfalt og det er meget bra.

Motoren sitter omtrent rett over forakselen, noe som gir en bortimot optimal vektfordeling. Det betyr igjen at balansen i bilen blir optimal under kjøring på svingete veier og glatt før. Med sportsunderstell er fjæringen relativt kompakt, men samtidig sluker den små og store dumper på veien. Styringen er nydelig kompakt og presis. På nytt viser Audi at de klarer å bygge et understell som gir en bortimot perfekt kombinasjon av komfort og veiholdning.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

64,0  (64,5)

Forbruk landevei l/mil

0,51 (0,56)**

Aks 0-100 km/t sek.

12,1 (12,1)

Bagasjerom liter

490 (468)

Gjennomsnitt tre konkurrenter i parentes. * =diesel. **= fabrikktall