Nye Renault Mégane er en barsk bil i Golf-klassen
EN FAVORITT: Renault Mégane er favoritten til to av testerne. Det sier mye om hvor bra bilen er blitt. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Renault Mégane har mye utstyr som standard
MYE UTSTYR: Interiøret er elegant og fra mellomste utstyrsnivå er blant annet led hovedlys og justerbart understell standard. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Renault Mégane ser barsk ut bakfra
BARSK: Renault Mégane ser bask ut og har bra med plass innvendig. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Test Renault Mégane

ÅRETS STORE OVERRASKELSE

Renault Mégane har sjelden vært blant favorittene i våre tester. Desto større er overraskelsen når vi kommer bak rattet i nye Mégane. Den ser barsk ut og gir en høy grad av komfort.

Kjørekomforten og stilen
Svake garantier

Renault Mégane 1,2 TCe Boose

Pris testbil:Kr 314.900,– inkl. leveringskostn.
Billigste:Kr 250.000,- (1,5 dCi diesel – 110 hk)
Motor testbil:Fire syl. bensin m/turbo, 1198 ccm
Ytelse:130 hk/97 kW v. 5500 omdr.
Moment:Moment: 205 Nm v. 2000 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:197 km/t/ 10,6 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,53 l/mil - 119 gr.
Dekk:Continental EcoContact – 205/50 R17
Lengde cm:436/181/145
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1300/80

VW Golf har i mange år vært favoritten i klassen, også når det gjelder utseendet. Nå har den fått en verdig konkurrent. Méganes brede bakende med lange lys-lister markerer seg spesielt godt i mørket. Men det er først når vi kommer bak rattet at bilen virkelig overrasker.

Vi sitter godt, interiøret er oversiktlig og utstyret kanskje enda et hakk bedre enn i Opel Astra. Interiøret er elegant, og fra mellomste utstyrsnivå er blant annet led hovedlys og justerbart understell standard. Det siste betyr at du kan velge mellom komfortabelt og sportslig oppsett på støtdempere og styring. Det er egentlig ikke nødvendig, for i utgangspunktet er kjøreegenskapene allerede en god kombinasjon mellom det komfortable for langturer og det kompakte for svingete landeveier. Med «sport» kjøremodus går Mégane meget stabilt og presist gjennom vår kritiske unnamanøver.

Les hele testen med tre konkurrenter og testdata i magasinet Motor (innlogging for NAF-medlemmer).

I vår Bose-versjon er blant annet massasje i setene og fartsholder med avstandsregulering til bilen foran standard. Den store berøringsskjermen er lett å betjene, og Renault har heldigvis beholdt justering av varme på egne knapper på midtkonsollen.

Vår testbil har en bensinmotor med turbo på 130 hester. Den er litt slapp i bunnen av turtallsregisteret, men ellers ganske energisk og mer enn sterk nok til bilen. Vi målte forbruket til 0,61 liter på mila på blanding av by- og landeveiskjøring. Det er mer enn det fabrikken oppgir, men gunstig sammenliknet med konkurrentene.  Det eneste som trekker ned på kjørefølelsen, er litt lange gir-bevegelser.

Dette er Norges 20 mest populære biler

Bagasjerommet på 384 liter er større enn både i Opel Astra og Mazda 3. Beinplassen i baksetet er midt på treet, men innstigningen hemmes noe av relativt smale døråpninger.

Vår utgave med Bose-utstyr koster 314.900 kroner. Rimeligste utgave har en 110 hesters diesel og koster 250.000 kroner. Dette blir nok bestselgeren utover på landet der diesel-debatten ikke gjør så stort inntrykk som i de store byene. Også Renault har dårlig nybilgaranti ifølge Forbrukerrådet.

Første tur i Hyundais nye kinderegg - grønn Ioniq imponerer

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

70,5  (70,5)*

Forbruk landevei l/mil

0,61 (0,64)*

Aks 0-100 km/t sek.

11,7 (11,4)*

Bagasjerom liter

384 (385)*

*= gjennomsnitt fire konkurrenter