KOMMER SNART: Mercedes har testet elbilen EQC under ekstremt kulde og nå også intens varme. – Vi er sikre på at varmetestene vil bekrefte at vi er i god rute inn mot serieproduksjonen, sier sjefingeniør Michael Kelz. Foto: Daimler
Mercedes EQC nærmer seg lansering:
Brennhet batteri-nyhet
Mercedes gjør som mange av oss nordmenn: De drar til Spania for å lade batteriene. Men ikke for kosens skyld. Et knallhardt testprogram av merkets nye el-SUV er inne i sin avsluttende fase.
Under Spanias sol og i temperaturer opp mot 50 grader pluss, skal tyskerne sjekke hvordan batteriene på den elektriske el-SUV’en EQC takler ekstrem hete.
På våre breddegrader er vi først og fremst opptatt av kulden som tapper batteriet for strøm. Men for mye varme kan også påvirke både effekt og levetid.
I Spania skal Mercedes primært undersøke hvordan den tørre varmen påvirker batteriene: Hvordan fungerer batteriets kjølekrets, hvordan tåler et nesten oppladet batteri å topplades, i hvor stor grad påvirkes kraft og rekkevidde.
Tidligere i år viste Mercedes bilder av en kamuflert EQC under vinterprøvene i Nord-Sverige, og i forrige måned tok de med prototyper for å gjøre ytterligere tester i Schwarzwald, den skogkledde fjellkjeden sørvest i Tyskland.
Michael Kelz, sjefsingeniør for EQC, sier dette om testprogrammet:
– Det har vært et ytterst krevende testprogram med våre pre-seriebiler. Men etter en vellykket utholdenhetstest om vinteren i minus 35 grader, er vi sikre på at varmetestene vil bekrefte at vi er i god rute inn mot serieproduksjonen.
Mercedes har tidligere sagt at EQC vil få en teoretisk rekkevidde på opptil 500 kilometer. Men det var etter den nå utgåtte NEDC-standarden. Den nye WLTP-standarden regnes for å være minst 20 prosent strengere.
EQC blir i tilfelle en del mil dårligere enn den eneste konkurrenten som har bevist sin rekkevidde i praksis: Tesla – med både Model X og Model S.
I teorien legger EQC tett på to andre konkurrenter. Jaguar har allerede vist sin I-pace – og fått mye ros her i Motor. Og Audi har verdenspremiere på e-tron i slutten av august. SUV’er i 700-900 000 kronersklassen med firehjulstrekk, stor bagasjeplass, hengerfeste og rundt 40 mil realistisk rekkevidde.
Over 2000 nordmenn har betalt over 20.000 kroner hver for å bli prioriterte kjøpere av den første helelektriske SUV’en fra Mercedes.