BMW har ikke lansert en elbil siden den lille og fantasifullt designede i3 i 2013. Men nå er det store – bokstavelig talt - ting på gang.
SUV’en iNEXT har eksistert i en meget spektakulær konseptutgave en tid, og flere tungt kamuflerte biler er den siste tiden blitt observert på vintertest i Lappland i Sverige.
Hva som skjuler seg av design er vanskelig å observere, men vi kan være trygge på at den produksjonsklare bilen vil se vesentlig mer striglet ut enn designbomben vi har sett som konseptbil.
Dessverre, vil kanskje noen si.
Heldigvis, sier nok BMW-entusiastene som vil vurdere å gå over til el-SUV.
Produksjonen av bilen skal etter planen starte i 2021 på BMWs største fabrikk – i Dingolfing, ti mil nordøst for München. BMW opplyser at de vil ansette ytterligere 2000 arbeidere for å stå rustet når kravene til elektrifiserte og autonome biler nå øker kraftig.
– Vi skal være en vinner i den teknologiske transformasjon i vår bransje, fastslår Ilka Horstmeier, den nye direktøren fabrikken i Dingolfing.
Hun og resten av BWW-ledelsen legger ikke skjul på at spesielt Teslas Model 3 er blitt en pådriver for tempoet også i BMWs elektrifisering.
Men i første omgang er det den digre SUV’en iNEXT det meste handler om. Den skal ha alt BMW kan tilby av avanserte drivlinjer og selvkjørende egenskaper.
– Den har alle nøkkelegenskapene i moderne bilteknologi: Den er helt elektrisk, fullt tilkoblet og svært automatisert. Det er flaggskipet for hele BMW-konsernets framtid. Og vi er stolte over at denne bilen av fremtiden vil bli bygd her på fabrikken vår i Dingolfing, sier Horstmeier.