
Hyundai Ioniq 5 oppgraderes:
Nå får «årets beste bilkjøp» funksjonen eierne har savnet
Hyunda Ioniq 5 vil i løpet av første halvår i 2022 få en forvarmemulighet av batteriet som skal gi bedre ladeegenskaper.
Vintermånedene har aktualisert en problemstilling som vil følge elbilene i uoverskuelig framtid:
Kulda reduserer både rekkevidden og ladeevnen ganske kraftig.
Spørsmål
Modellen som imponerte oss med sine ladeegenskaper i sommerens store elbiltest, Hyundai Ioniq 5, er ikke noe unntak.
Spørsmål rundt ladeegenskapene vinterstid har vært en gjenganger også i dette eierforumet på Facebook.
Flere har reagert på at bilen ikke har levert tilnærmet de samme resultatene som Motor og andre har oppnådd under mer ideelle forhold sommerstid.
Har du lest disse sakene?
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene

Koblet til navi
Men nå får bilen som satte poengrekord i Motors biltester, og som vi nylig kåret til årets beste bilkjøp, en etterspurt funksjon.
Bilen vil selv varme opp og optimalisere batteriet før en hurtiglading. Funksjonen er koblet opp mot bilens navigasjonssystem.
Man må altså legge inn ønsket ladestasjon i navigasjonen for at bilen skal tilrettelegge for mest mulig effektiv lading.
Også eldre biler
Nyheten bekreftes av Øyvind Lillestrøm Knudsen, produkt- og PR-sjef for Hyundai i Norge.
– Vi forventer å implementere dette i første halvår av 2022, sier han til Motor.
- Han opplyser at det er forventet at det også vil være mulig å få denne funksjonen på biler som allerede er på veien eller som er bestilt.
Mest lest på Motor.no:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
-
Prøvekjørt: Renault Megane E-Tech
Kjør debatt: Er dette den peneste elbilen?