SKANDALISERT: Audi har vedtatt en milliardbot etter at tyske myndigheter har gjort nye granskinger i dieselskandalen.

Audi gransket for dieseljuks:

Aksepterer milliardbot

Tyske myndigheter har gitt Audi en bot på 7,5 milliarder kroner for utslippsjuks. Audi aksepterer boten og erkjenner sitt ansvar.

Publisert Sist oppdatert

Den siste formuleringen kommer i en pressemelding fra Audi selv, fire måneder etter at eierne – Volkswagen – aksepterte en tilsvarende bot fra tyske myndigheter på 9 milliarder kroner.

Den kom da i tillegg til et titalls milliarder som allerede er betalt i bøter på det amerikanske markedet etter skandalen som ble avdekket i 2015.

Kanskje unødvendig å presisere fra Audi, men det står også i pressemeldingen at resultatene for 2018 vil ende betydelig under prognosene.

Les også: Vi har prøvekjørt nye Audi e-tron

Botens størrelse er på totalt 800 millioner euro.

Fem millioner av disse er utstedt for regelrett lovbrudd. Resten er tilbakebetaling av de økonomiske gevinstene jukset medførte.

Det er myndighetene i München som har foretatt granskingen som var rettet mot produsentens V6 og V8 dieselmotorer.

Boten til Audi offentliggjøres bare et døgn etter at tysk politiet rykket inn med ransakingsordre på Opels kontorer i Rüsselsheim. Her er det i første omgang mistanke om utslippsjuks med tre modeller, og ifølge den tyske avisen Bild kan det dreie seg om ulovlig manipulert software installert i hele 95.000 dieselbiler.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?

Sjefen arrestert

Tidligere i sommer ble Audi-direktør Rupert Stadler pågrepet i morgentimene i sitt hjem i Ingolstadt, mistenkt for hemmelighold av beviser og fare for at han kunne ødelegge bevismateriale i forbindelse med granskingen.

Bare en måned tidligere erkjente Audi at det nok en gang var registrert uregelmessigheter i utslippet fra spesifikke modeller, og leveransene av modellen A6 og A7 ble da umiddelbart stanset.

I dag ser vi omfanget av granskingen.

Men siste dråpe diesel har garantert ikke dryppet i denne skandalen.

Les også: Hva er billigst – batteri, plug-in eller hybrid?